Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting in een reclamefolder van Kruidvat, waarin twee flessen Listerine mondwater worden getoond: de (roze) variant “Total Care” en de (blauwe) variant “Cool Mint”, en de teksten:

“ONS PRIJSBEWIJS”;

“Listerine mondwater

500 ml

Keuze uit het hele assortiment. M.u.v.
multipakken. Alle combinaties mogelijk.”;

“Prijsvoorbeeld:

mondwater Cool Mint

2 x 500 ml.

2 stuks 7.50  3.75

Dus maar 1.88 per stuk”, en: 

“1 + 1 GRATIS *”.

Onderaan de pagina staat “* 1+1 en 2+2 wordt verrekend als 50% kassakorting. (…) Per combinatie kan de prijs verschillen.”

 

De klacht

Klager vindt de uiting misleidend omdat hij verwachtte dat de prijs van € 1,88 per stuk voor “alle combinaties” gold, maar in werkelijkheid was dat alleen voor de variant Cool Mint het geval.

 

Het verweer

Uit de advertentie blijkt duidelijk dat het een prijsvoorbeeld betreft, aldus adverteerder. De prijs van € 3,75 geldt voor 2 flessen van het type Cool Mint. Daarbij staat ook duidelijk “1+1 GRATIS” met een asterisk. Onderaan de pagina staat dat deze asterisk betekent: “1+1 Gratis” wordt verrekend als 50% kassakorting.

De advertentie toont duidelijk aan de gemiddeld geïnformeerde consument dat de aanbieding “1+1 gratis” als 50% korting bij de kassa verrekend wordt.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat in een groot lettertype, opvallend afgebeeld: “2 stuks 7.50  3.75” en “Dus maar 1.88 per stuk”. Naast deze tekst staan twee flessen mondwater afgebeeld, waarvan door hun kleur en opschrift duidelijk te zien is dat het twee verschillende types betreft. De gemiddelde consument zal door de combinatie van beeld en tekst verwachten dat de prijs van € 3,75 voor deze specifieke combinatie geldt, en dat elk van beide getoonde varianten (dus) € 1,88 per stuk kost. Dit is blijkbaar niet het geval: de in de uiting genoemde prijzen zien blijkbaar op een andere combinatie, namelijk op 2 flessen van de variant “Cool Mint”.

De hierboven beschreven verwachting dat de getoonde prijs voor alle combinaties, in ieder geval voor de afgebeelde combinatie (“Cool Mint” en “Total Care”) geldt, wordt naar het oordeel van de Commissie onvoldoende weggenomen door de tekst “Prijsvoorbeeld: mondwater Cool Mint 2 x 500 ml”. Deze tekst is door haar kleine(re) lettertype dusdanig onopvallend dat zij ‘wegvalt’ naast de andere informatie, die veel groter en door haar vormgeving (afwijkende kleur en omkadering), veel opvallender is en daardoor de aandacht trekt.

Dat in de uitleg van de asterisk bij “1+1 gratis*”geheel onderaan de pagina en in zeer kleine lettertjes wordt vermeld dat de prijs per combinatie kan verschillen, is naar het oordeel van de Commissie onvoldoende om de verwachting die wordt geschapen door de in het oog springende teksten in de uiting, weg te nemen.

Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap