Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de advertentie van Top Shop wonen & slapen in AD Groene Hart Alphen van 24 mei 2017.

Bovenaan de uiting staat, in grote letters:

“COMPLETE SHOWROOM LEEGVERKOOP!!!

WEGENS VERHUIZING VAN ONZE WINKEL IN ALPHEN A/D RIJN

NOG 4 DAGEN –      24 mei             25 mei                        26 mei             27 mei

                                   woensdag       Hemelvaartsdag         vrijdag             zaterdag”

Hieronder staat, voor zover hier van belang:

“NU 25% TOT 75% KORTING OP DE GEHELE VOORRAAD”

en:

“ALLE SHOWROOMMODELLEN VANAF 20% EXTRA KORTING! OP=OP!”

 

De klacht

Adverteerder plaatst al zeker 12 maanden advertenties over de definitieve leegverkoop van zijn Top Shop winkel in Alphen. De uiterste data van deze definitieve leegverkoop worden echter steeds veranderd. De adverteerder wekt de indruk dat zijn winkel binnenkort gaat sluiten, wat dus niet het geval is. Daardoor worden consumenten gestimuleerd om nog snel hun slag te slaan, terwijl de winkel helemaal niet op korte termijn gaat sluiten. Dit is misleidend, aldus klaagster.

 

Het verweer

Per 1 augustus 2017 stopt de verkoop van boxsprings, matrassen en aanverwante artikelen bij Top Shop wonen & slapen. De huur is opgezegd per 1 augustus 2017, met een uitloop tot 14 augustus 2017 om de showroom verder leeg te maken en op te schonen. Daarom wordt momenteel geadverteerd met showroomuitverkoop, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de advertentie van 24 mei 2017 wordt geadverteerd met een nog vier dagen durende kortingsactie bij Top Shop wonen & slapen in Alphen aan de Rijn met de mededeling “Complete showroom leegverkoop wegens verhuizing van onze winkel”. Hiermee wordt naar het oordeel van de voorzitter gesuggereerd dat de verhuizing van de winkel op korte termijn, na afloop van de leegverkoopactie, zal plaatsvinden. Uit het verweer blijkt echter dat de winkel tot augustus 2017 open blijft. Verder heeft adverteerder niet weersproken dat reeds 12 maanden reclame wordt gemaakt voor kortdurende kortingsacties in verband met de aanstaande verhuizing, waarbij de gesuggereerde verhuisdatum niet de werkelijke verhuisdatum is.

Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de uiting in strijd is met punt 14 van Bijlage 1 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierin is bepaald dat het beweren dat de adverteerder op het punt staat zijn zaak te verhuizen terwijl zulks niet het geval is, onder alle omstandigheden misleidende reclame oplevert. Daardoor is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter  

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap