Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.247raamdecoratie.nl, waar onder het kopje 
“Vind uw raamdecoratie” de verschillende varianten zijn afgebeeld: “Aluminium Jaloezieën”; “Rolgordijnen”; “Houten Jaloezieën”; “Verticale lamellen”; “Vouwgordijnen”; “Duo rolgordijnen”; “Verduisterende Gordijnen”; en “Dakraam”.

Onder de variant “Houten jaloezieën” met een afbeelding van een (keuken)raam met witte jaloezieën staat: “Natuurlijke schoonheid van hout. Goedkoopste in NL!”

Wanneer men op deze afbeelding en/of de tekst “Houten Jaloezieën” klikt, komt men op de sub-pagina 247raamdecoratie.nl/houten-jaloezieen die onder andere de volgende tekst bevat:

“Houten Jaloezieën

Een woning heeft altijd baat bij een warme sfeer. En dat maakt het kiezen uit onze grote reeks houten jaloezieën een makkelijke taak. Ze zien er niet alleen fantastisch uit, maar ze zijn bovendien erg praktisch. U krijgt waar voor uw geld! 

Met een omvangrijke reeks van verschillende kleuren en stijlen vind u voor elke ruimte houten jaloezieën. En voor een nog voordeligere én praktische hout-alternatieven kiest u voor ons imitatie hout gemaakt van PVC. Onze houten jaloezieën worden volledig op maakt gemaakt naar uw specificaties en zijn eenvoudig te monteren!”

Hieronder staan 8 verschillende collecties van adverteerder afgebeeld, waaronder de “Ecowood Deluxe Collectie”. Onder het kopje “Ecowood Deluxe Collectie” staat:

“De 247 ECOWOOD DELUXE COLLECTIE is nu beschikbaar met designer ladderkoord die uw jaloezie een echt luxe uitstraling geven. De jaloezieën worden gemaakt van slijtvaste PVC met een authentieke uitstraling en aanvoelen als echt hout. Ideaal voor gebruik in badkamer en keuken, waar het vochtig is. Hierdoor kunnen de jaloezieën niet breken of scheeftrekken als zij nat worden.”

Wanneer men in de “Ecowood Deluxe Collectie” het type “Ecowood Deluxe Absoluut Wit Satijn” aanklikt, verschijnt op de sub-pagina 247raamdecoratie.nl/ecowood-deluxe-absoluut-wit-satijn-jaloezie-30007 de volgende tekst:

“HOE IS DIT PRODUCT IN HET ECHT?

Hoe zien onze Houten Jaloezie er echt uit?
Het is lastig om kleur, patroon, structuur en transparantie van Ecowood Deluxe Absoluut Wit Satijn te bepalen op een (computer)scherm. Daarom adviseren wij u altijd een Kleurstaal aan te vragen om te zien of deze aan uw wensen voldoet. Onze Kleurstalen worden gratis bij u afgeleverd!”

Rechts op deze pagina, onder het kopje “Ecowood Jaloezieën”, staat (voor zover hier van belang):
“Onze top kwaliteit Ecowood Deluxe Jaloezieën zijn gemaakt van dezelfde hoogwaardige kwaliteit als al onze andere raamdecoratie producten. Wij denken dat u geen betere raamdecoratie kunt kopen, zeker niet met de 3 jaar garantie die wij bieden.

Imitatie houten lamellen (slats), niet van echt hout te onderscheiden”.

 

De klacht:

 

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager vindt het misleidend dat onder het kopje “Houten Jaloezieën” collecties worden aangeboden die van PVC (kunststof) gemaakt zijn.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Op de website staat direct, bovenaan de pagina onder het kopje “Ecowood Collectie” duidelijk de volgende productinformatie vermeld, aldus adverteerder:

“De ECOWOOD COLLECTIE is zeer populair bij 247 Raamdecoratie klanten omdat deze jaloezieën worden gemaakt van slijtvaste PVC met een echte Hout uitstraling. Ideaal voor gebruik in badkamer en keuken, waar vocht geen vat heeft op de jaloezieën. Geweldig eenvoudige kleuren en texturen, ook beschikbaar in trendy grijstinten.”

Dat de collectie uit PVC gemaakt wordt staat (dus) duidelijk aangegeven, aldus adverteerder, immers nog voordat men een kleur kiest.

 

Het oordeel van de voorzitter d.d. 10 augustus 2017:

Klager vindt de uiting misleidend omdat hij onder het kopje “houten jaloezieën” producten aantreft die gemaakt zijn van PVC (kunststof). Adverteerder stelt hier tegenover dat op de website duidelijk staat dat de variant “Ecowood” van PVC gemaakt wordt en de consument deze informatie leest voordat hij een kleur moet kiezen.

Dit verweer kan niet slagen. In de bestreden uiting kan men kiezen uit 8 soorten raamdecoratie, waaronder “Aluminium Jaloezieën”; en “Houten Jaloezieën”. Wanneer men vervolgens kiest voor de optie “Houten Jaloezieën” mag men er van uitgaan dat op de sub-pagina 247raamdecoratie.nl/houten-jaloezieen ook inderdaad de varianten getoond worden die gemaakt zijn van hout. Deze verwachting wordt nog versterkt door de in het oog springende, vetgedrukte woorden “Houten Jaloezieën” en “Ecowood” die direct zichtbaar zijn op deze sub-pagina. Beide termen duiden onmiskenbaar op het materiaal hout. Hierdoor zal men niet verwachten dat op deze pagina kunststof jaloezieën worden aangeboden.  

Dat in de tekst onder het kopje “Houten Jaloezieën” vervolgens wordt vermeld “En voor […] nog voordeligere én praktische hout-alternatieven kiest u voor ons imitatie hout gemaakt van PVC” is naar het oordeel van de voorzitter verwarrend omdat de inhoud van deze tekst niet strookt met de lading die in de kop erboven (“Houten Jaloezieën”) wordt gesuggereerd. 

Hetzelfde geldt voor de tekst bij het product Ecowood Deluxe Collectie op de sub-pagina http://www.247raamdecoratie.nl/ecowood-deluxe-absoluut-wit-satijn-jaloezie-30007. De tekst bij de variant Ecowood Deluxe luidt: “De 247 ECOWOOD DELUXE COLLECTIE is nu beschikbaar met designer ladderkoord die uw jaloezie een echt luxe uitstraling geven. De jaloezieën worden gemaakt van slijtvaste PVC met een authentieke uitstraling en aanvoelen als echt hout.” Deze tekst valt onvoldoende op vergeleken bij de grotere, vetgedrukte naam “Ecowood”. Bovendien zal de consument niet verwachten dat hij op deze sub-pagina geďnformeerd wordt over het feit dat het betreffende onder de naam “Ecowood Deluxe” aangeboden product niet van hout, maar van PVC gemaakt is, hetgeen volgens de voorzitter essentiële informatie is voor het bepalen van de keuze.

Gelet hierop is sprake van het op onduidelijke en dubbelzinnige wijze verstrekken van informatie over de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Adverteerder dient de consument duidelijker dan nu te informeren dat onder de menu-optie “Houten Jaloezieën” ook producten staan die niet van hout zijn, maar op hout lijken.

Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter

Het bezwaar wordt als volgt samengevat.

Er zijn nooit eerder klachten geweest, aldus adverteerder. Adverteerder heeft geďnvesteerd in een goede informatievoorziening op haar website en door een gratis kleurstalenservice. De consument kan stalen opvragen van het product, waarmee men de kleur en het materiaal waarvan het product gemaakt is kan beoordelen voordat men een bestelling plaatst. Dit heeft klager ook gedaan. Volgens adverteerder wist klager daarom dat het product ‘Ecowood Deluxe Absoluut Wit Satijn’ niet van echt hout is gemaakt. 

De menu-optie “Houten Jaloezieën” en de sub-pagina 247raamdecoratie.nl/houten-jaloezieen zijn slechts een categorisering van de producten. Nog voordat men deze filters gebruikt, wordt verwezen naar ‘praktische hout-alternatieven’, ‘imitatiehout’ en ‘PVC’.   

Adverteerder maakt ten slotte bezwaar tegen de overweging van de voorzitter dat adverteerder “duidelijker dan nu” moet vermelden dat onder de optie “Houten Jaloezieën” en op de sub-pagina “247raamdecoratie.nl/houten-jaloezieen” ook producten staan die niet van hout zijn gemaakt. Adverteerder verzoekt de Commissie een concreet voorstel daartoe te doen.

 

De reactie van klager op het bezwaar

Deze reactie wordt als volgt samengevat.

Klager volhardt in zijn klacht: PVC is geen hout. Hij legt zijn bezwaar uit aan de hand van de volgende vergelijking: “bij de sectie vegetarische schotels op de menukaart hoort geen vlees, juist niet met kleine lettertjes”. Volgens klager is het probleem eenvoudig op te lossen door in het grote overzicht een categorie ‘PVC’ of ‘imitatiehout’ toe te voegen. Klager erkent dat hij een kleurenstaal heeft ontvangen, maar kon daar naar eigen zeggen niet aan zien dat het geen hout was.

 

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft haar standpunt toegelicht en ter zitting meegedeeld dat zij bereid is haar website aan te passen in die zin dat zij de productnaam Ecowood wil veranderen in imitatie-hout.

 

Het oordeel van de Commissie

1) Het bezwaar van adverteerder tegen de beslissing van de voorzitter houdt onder andere in dat de uiting niet misleidend is, omdat de consument al voordat hij de filters “Houten Jaloezieën” en 247raamdecoratie.nl/houten-jaloezieen op de website gebruikt, wordt gewezen op “praktische hout-alternatieven”. Dit bezwaar kan niet slagen.

Waar het volgens de Commissie om gaat, is dat aan consumenten die op zoek zijn naar een product van hout, en dus onder het kopje “Houten Jaloezieën” zoeken, niet duidelijk wordt gemaakt dat de producten die onder die noemer worden aangeboden in werkelijkheid van kunststof zijn. De Commissie is daarbij met de voorzitter van oordeel dat de verwachting dat het om een houten product gaat, nog versterkt wordt door de naam “Ecowood”, welke door de samenstelling van “Eco” (een kennelijke afkorting van ‘ecologisch’) en “Wood” (Engels voor hout) onmiskenbaar doelt op een natuurlijk, houten product.

2) De stelling in het bezwaar dat de uiting niet misleidend is omdat consumenten een kleurenstaal kunnen opvragen waaruit zij kunnen afleiden dat het product van kunststof vervaardigd is, treft evenmin doel. De Commissie licht dit als volgt toe.

De Commissie beoordeelt (naar aanleiding van een klacht) of reclame-uitingen, zoals de onderhavige aanprijzing van het product “Ecowood Deluxe Absoluut Wit Satijn” op de website van adverteerder, al dan niet misleidend zijn, met betrekking tot onder meer de aard van het product en de uitvoering. Het gaat dus om de beoordeling van de reclame-uiting. De Commissie is gezien hetgeen zij heeft overwogen onder 1) van oordeel  dat de uiting niet duidelijk is met betrekking tot de aard en uitvoering van het product (men denkt dat het product van hout is, terwijl het in werkelijkheid van kunststof is). Deze onduidelijkheid kan de gemiddelde consument er naar het oordeel van de Commissie toe brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Wat zich in het verdere verkoopproces afspeelt (bijvoorbeeld dat men meer informatie over het product kan krijgen door een kleurenstaal op te vragen), is bij de beoordeling van de reclame-uiting niet van belang, nog los van de vraag of de gemiddelde consument uit de kleurenstaal kan afleiden van welk materiaal het product vervaardigd is.  

3) Het verzoek van adverteerder om een concreet voorstel te ontvangen voor de aanpassing op de website zal niet worden gehonoreerd, zoals tijdens de mondelinge behandeling reeds aan adverteerder is uitgelegd. De Reclame Code Commissie beoordeelt naar aanleiding van een klacht of een uiting in strijd is met de NRC, de Commissie beoordeelt niet (vooraf) op welke wijze een uiting wél aan de regels voldoet.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie bevestigt het oordeel van de voorzitter en acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. In de bereidheid van adverteerder om de uiting aan te passen in die zin dat deze niet langer misleidend is, ziet de Commissie aanleiding om gebruik te maken van de mogelijkheid om een aanbeveling ‘voor zover nodig’ op te leggen.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap