Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een stoepbord bij de ingang van de winkel van Bever in Enschede.

Op het bord zijn twee jassen afgebeeld met daarboven de tekst “Weekaanbieding” en het logo van “The North Face”. Onder de afbeelding staat:

“The North Face Descendit Jacket

Van 259,95

Voor 179,95”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klagers dochter wilde een The North Face Descendit ski-jas kopen en zag op het bord bij de winkel van Bever dat deze jassen in de aanbieding waren. Omdat de door haar gewenste maat en kleur niet aanwezig waren, bood een winkelmedewerker aan de jas voor haar te bestellen. Bij het invoeren van de bestelling in de computer bleek dat de aanbieding alleen gold voor herenmodellen. Nu op het bord alleen staat “The North Face Descendit Jacket” en er geen uitzondering wordt gemaakt voor damesjassen, is de uiting volgens klager misleidend. De klantenservice van Bever deelde hem desgevraagd mee dat bij aanbiedingen die alleen voor herenproducten gelden niets wordt vermeld, terwijl bij aanbiedingen die voor damesproducten gelden “WMS” wordt vermeld. Kennelijk verwacht Bever dat de klant dit weet, aldus klager, maar hij vindt het opmerkelijk en niet gangbaar in de verkoopbranche.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting wordt als ‘weekaanbieding’ de ‘The North Face Descendit Jacket’ met korting aangeboden. De Commissie acht aannemelijk geworden dat de aanbieding alleen voor de herenmodellen van deze jas geldt en niet voor de – ook bestaande – damesmodellen. Deze beperking van de aanbieding tot herenmodellen wordt in de uiting niet door middel van tekst en/of afbeelding duidelijk gemaakt. Hierdoor is naar het oordeel van de Commissie sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap