Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van ‘Old Skool’ schoenen (“Stijl: VD3HY28) op de website www.vans.nl. Onder “beschrijving en kenmerken” staat, voor zover hier van belang:

“Composition 56% Suede, 44% canvas

De materialen die worden gebruikt voor het vervaardigen van deze producten (inclusief de hechtmiddelen) bevatten geen dierlijke bijproducten en zijn daarom 100% veganistisch.”

 

De klacht

De tekst klopt niet: een sučde schoen is niet veganistisch. Adverteerder heeft aan klaagster meegedeeld de tekst te zullen aanpassen, maar een paar maanden later is dat nog steeds niet gebeurd.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting worden schoenen die voor 56% uit sučde bestaan aangeprezen als “100% veganistisch”. Veganistisch betekent dat uitsluitend gebruik wordt gemaakt van niet-dierlijke materialen. Sučde is een leersoort en dus afkomstig van een dier. Door de mededeling dat de materialen die worden gebruikt voor het vervaardigen van de schoenen geen dierlijke bijproducten bevatten en daarom 100% veganistisch zijn, gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over de aanschaf van de schoenen te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap