Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van Keramiekmuseum Princessehof die aanvangt met een fragment van het Wilhelmus. Vervolgens wordt onder meer gezegd: "Nu te zien in Keramiekmuseum Princessehof. Made in Holland. Van iconisch Delfts blauw tot eigenwijs Dutch design. Ontdek hoe een klein land uitgroeide tot wereldspeler".

 

De klacht

Klager vindt het gebruik van het Wilhelmus ongepast en verzoekt maatregelen te nemen om hieraan een einde te maken.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter stelt voorop dat het gebruik van het Wilhelmus in reclame niet is verboden.

Het is dus toegestaan in reclame fragmenten van het Wilhelmus te laten horen, met dien verstande dat dit wel met voldoende respect dient te gebeuren. De radiocommercial voldoet aan deze eis. Duidelijk is bovendien dat het fragment van het Wilhelmus verband houdt met het feit dat in de radiocommercial een bezoek aan een expositie met het thema "Made in Holland" wordt aangeprezen. Nu naar het oordeel van de voorzitter niet kan worden gezegd dat de radiocommercial de grens van het toelaatbare te buiten gaat, wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap