Stichting Reclame Code
Voor adverteerders
A A A

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van Keramiekmuseum Princessehof die aanvangt met een fragment van het Wilhelmus. Vervolgens wordt onder meer gezegd: "Nu te zien in Keramiekmuseum Princessehof. Made in Holland. Van iconisch Delfts blauw tot eigenwijs Dutch design. Ontdek hoe een klein land uitgroeide tot wereldspeler".

 

De klacht

De radiocommercial zet de luisteraar op een verkeerd been doordat deze begint met het Wilhelmus. De luisteraar zal dan denken aan een boodschap van nationaal belang. Daarnaast vindt klager het gebruik van het Wilhelmus ongepast waarbij hij opmerkt dat adverteerder zich verbonden voelt met het project Culturele Hoofdstad van Europa.

 

Het oordeel van de voorzitter

Bij de vraag of een reclame-uiting misleidend is, dient te worden gelet op de totale uiting. Uit de gehele radiocommercial blijkt onmiskenbaar dat deze is bedoeld als reclame voor (een expositie van) adverteerder. Duidelijk is dat het fragment van het Wilhelmus verband houdt met het feit dat in de radiocommercial een bezoek aan een expositie met het thema "Made in Holland" wordt aangeprezen. Het gebruik van het Wilhelmus is in reclame ook niet verboden. Het is dus toegestaan in reclame fragmenten van het Wilhelmus te laten horen, met dien verstande dat dit met voldoende respect dient te gebeuren. De radiocommercial voldoet aan deze eis. Nu naar het oordeel van de voorzitter niet kan worden gezegd dat de radiocommercial misleidend is of de grens van het toelaatbare te buiten gaat, wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Stichting Reclame Code © 2009  |   Privacy Policy  |   Disclaimer
Home  |   Zoeken  |   English  |   RSS  |   Sitemap