a a a
 

Chips maken bij de boer

Opmerkelijke cases

Wanneer is reclame op social media “duidelijk als zodanig herkenbaar”? En hóe uitdrukkelijk moet je vermelden dat je geld of iets anders hebt gekregen voor een filmpje? Dat hangt er vanaf.

Een bekende influencer maakte een vlog over het maken van chips: 26 minuten lang werd de kijker meegenomen langs aardappelvelden en lopende banden om uiteindelijk te zien hoe de zakken Boerderijchips in de winkel belanden. Een informatief filmpje, volgens de influencer.  In het filmpje was te zien dat hij een paar dozen chips mee kreeg. Wat de kijkers niet konden zien, is dat hij ook een geldbedrag had gekregen van de adverteerder. Nu dat laatste verborgen bleef, vond de Commissie dat de kijker het filmpje niet op waarde kon schatten. Om het filmpje wél op waarde te kunnen schatten had dat uitdrukkelijk in de uiting moeten worden vermeld. Niet alleen de influencer kreeg een aanbeveling om niet langer op deze manier reclame te maken, ook de adverteerder. Het excuus dat zij onervaren was op dit gebied was niet geldig: in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing staat dat adverteerders zich ervan moeten vergewissen dat een en ander volgens de reclameregels gebeurt.

Lees de beslissing hier.

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC