a a a
 

“Een halfje volkoren, alstublieft”

Opmerkelijke cases
“Een halfje volkoren, alstublieft”

Met enige regelmaat beoordeelt de Reclame Code Commissie klachten over verpakkingen. Na de vanillevla-zaken van afgelopen februari/mei, is onlangs een aantal zaken behandeld over ‘volkoren’ producten, zoals biscuits, beschuit en knäckebröd. De klachten kwamen er in het kort op neer dat de producten ‘volkoren’ genoemd werden terwijl maar een deel van het meel ‘volkorenmeel’ was.

Bij de beoordeling van zulke (etiketterings)klachten is de Commissie gebonden aan regels uit Europese wetgeving en Europese rechtspraak. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan een product naar een ingrediënt te noemen als dat niet in het product aanwezig is. In de zaken die nu beoordeeld zijn, was er wel volkorenmeel in het product verwerkt, maar ook bloem en/of niet-volkorenmeel. In de lijn van de vanillevla-beslissing is geoordeeld dat wanneer een product prominent als ‘volkoren’ gepresenteerd wordt, de consument zal  aannemen dat het product, voor wat betreft het graanbestanddeel, geheel uit volkorentarwemeel bestaat. Een product dat uitdrukkelijk ‘volkoren’ wordt genoemd moet ook echt volkoren zijn, temeer omdat er veel producten in de schappen liggen die daadwerkelijk ‘helemaal’ volkoren zijn. De klachten zijn daarom toegewezen.

Lees de 10 volkoren-beslissingen hier.

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC