a a a
 

Opmerkelijke cases

#BangEnergy
Opmerkelijke cases

Een bekende influencer op TikTok had een video gepost waarin hij zichzelf filmde terwijl hij een blikje energiedrank vasthield. In de post stelde hij aan twee jonge dames de vraag: “Kan ananas op een pizza?”. Onderaan de video stond de tekst “Wat vind jij? Kan ananas op een pizza?” en “@bangenergy @bangenergy.ceo #BangEnergy”.

De influencer meende dat hij de gesponsorde samenwerking met BangEnergy voldoende kenbaar had gemaakt, maar de Reclame Code Commissie dacht daar anders over. De videopost leek immers over een ander onderwerp dan de energiedrank te gaan en een uitdrukkelijke vermelding over de (inhoud en aard van de) relevante relatie met BangEnergy ontbrak. Het enkele gebruik van een “@” met daarachter de (merk)naam van een adverteerder achtte de Commissie onvoldoende om aan de eisen van artikel 3 Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) 2019 te voldoen.

Niet alleen de influencer kreeg een aanbeveling om niet langer op deze manier reclame te maken, ook de adverteerder werd aangesproken.

De klacht dat reclame gericht was op kinderen trof geen doel: de mogelijkheid dat onder de volgers van de influencer ook kinderen zijn, was onvoldoende specifiek om te oordelen dat de hele uiting gericht was op personen van 12 jaar of jonger.

Lees de beslissing hier.

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC