a a a
 

Certificaat en openbaar register voor influencers om transparantie te bevorderen

Certificaat en openbaar register voor influencers om transparantie te bevorderen

Om kennis van de regels te vergroten en daarmee transparantie binnen influencer marketing te bevorderen, hebben de DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code een certificaat gelanceerd: ‘Certified by Influencerregels.com’. Met deze certificering kunnen influencers en content creators laten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame willen maken. Na het behalen van het certificaat via een e-learning krijgen de influencers een plek in het openbare register.   

Veel influencers werken samen met adverteerders, maar door de hoeveelheid aan regels is het soms lastig voor hen om te weten wat er nu precies wel en niet is toegestaan. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de juiste hashtags en vermeldingen per platform, het promoten van gratis verkregen producten of op welke leeftijd je bepaalde reclame wel of niet mag richten.  

Ook is er een continue instroom van nieuwe creators en trends op het gebied van content. Daarom hebben betrokken partijen uit deze snelgroeiende sector hun verantwoordelijkheid genomen en afspraken met elkaar gemaakt.   

De SRC is samen met de DDMA en de bvA dit initiatief gestart om meer bewustwording en transparantie te creëren. De sector volgt hiermee Frans voorbeeld, waar de certificering in 2021 is ingevoerd. En met succes: waar 22% van de influencers vóór certificering de regels overtrad, overkomt slechts 1,05% van de influencers dat nog maar ná certificering. Inmiddels zijn daar ruim 1.400 influencers gecertificeerd.  

Het certificaat is te behalen op Influencerregels.com. De website creëert overzicht met de belangrijke regels op een rij. Om een plaats in het register te behalen, moet een e-learning worden doorlopen en wordt er vervolgens een toets afgelegd. De toets wordt doorlopend geactualiseerd en moet jaarlijks worden herhaald, zodat alle partijen op de hoogte zijn van de recentste ontwikkelingen.   

De SRC houdt met enige regelmaat in de gaten of content aan de regels voldoet via een online monitoringsysteem en geeft aanbevelingen en advies bij waargenomen misstappen. Gecertificeerde influencers zijn zo verzekerd van extra nazorg.

Kijk voor meer informatie op:

Influencer Certificering | Influencerregels.com

Certified by influencrregels.com: Naar een Meer Transparante en Verantwoordelijke Sector – DDMA

BvA, DDMA en SRC lanceren Nederlandse certificering van influencers

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC