a a a
 

Halloween: wanneer gaat een uiting te ver?

Een vergane huid, een indringend eng oog en skelet-achtige tanden. En oh ja, clowns. Vooral veel clowns. We naderen Halloween en hebben het over posters en tv-reclames voor spookhuis- en andere griezelfeesten. De klachten van de afgelopen jaren waren min of meer gelijk: “een beetje eng vinden we geen probleem, maar deze zombie/clown/vampier ging écht te ver”.

Wie ooit een beslissing van de Reclame Code Commissie heeft gelezen over té eng, té grof of té bloot weet dat de Commissie zich terughoudend opstelt bij de beoordeling van dit soort kwesties. Zij houdt rekening met de vrijheid van meningsuiting van adverteerder en er moet een dringende noodzaak zijn om in die uitingsvrijheid in te grijpen. Met deze beoordelingscriteria doorstaan de meeste Halloweenreclames de ‘engheidstoets’, maar de lijn tussen ‘net wel’ en ‘net niet’ wordt wel eens overschreden.

Griezelbus
Over het gehele achterraam van een openbaar vervoer-bus was een groot, eng hoofd te zien.
De klacht werd in eerste instantie afgewezen, omdat de afbeelding weliswaar angstaanjagend was, maar op een (rijdende) bus zat. Jonge kinderen zouden hier niet frequent, langdurig en indringend mee worden geconfronteerd. Daar was klager het niet mee eens. Hij maakte bezwaar tegen de uitspraak een stuurde een foto van de bus mee, die voor hem in de bebouwde kom reed, waar inhalen niet mogelijk was. Daardoor reed klager minutenlang achter de bus, terwijl een zombie van  1 x 2 meter met zijn indringende oog en skelet-achtige tanden de auto inkeek. De kinderen van de klager hadden de hele weg met de handen voor de ogen gezeten, vertelde hij ter zitting.
Aan dit aspect van de zaak was in eerste instantie te weinig aandacht besteed, vond de Commissie. Zij oordeelde dat in dit geval sprake was van een reclame-uiting die te ver ging, omdat het publiek zich er niet aan kon onttrekken.

Locatie
Een andere poster (met een enge clown) werd ook ontoelaatbaar geacht doordat hij in de buurt en aan de route naar de opvang en school hing. De poster werd voor deze plek te eng geacht.

Maakt het nog verschil dat we inmiddels gewend zijn aan Halloween, en dit soort posters en filmpjes min of meer kunnen verwachten in deze tijd van het jaar? Volgens de Commissie niet, onder meer omdat de posters (ook) zichtbaar zijn voor jonge kinderen, die de context niet direct zullen begrijpen, en die nog niet kunnen lezen dat het om Halloween gaat.

Tijdstip
Overigens, niet alle klachten over enge Halloween reclames zijn toegewezen. Een tv-reclame met een horrorclown werd ‘gered’ door de uitzendtijd. De commercial was alleen uitgezonden na 20.00 uur en dan wordt de grens minder snel overschreden dan eerder op de dag.

Wilt u weten of de Reclame Code Commissie uw Halloween campagne niet zonder meer de nek zal omdraaien? Voorkom nachtmerries, onze Compliance-afdeling maakt u graag wijzer met een copy-advies.

Onze Halloween-beslissingen vindt u hier.

Voor een copy-advies kunt u contact opnemen met communicatie@reclamecode.nl  

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC