a a a
 

Jaarverslag 2020: meeste beslissingen gaan over online reclame

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2020. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen, en hier vindt u een korte grafische samenvatting. 

De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) onverminderd vaak te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2020 4.015 klachten en meldingen ontvangen, die tot 538 beslissingen hebben geleid. Voor het eerst ging de meerderheid (51%) van de beslissingen van de RCC over reclame via digitale marketingcommunicatie. Het gaat hierbij vaak om misleidende reclame op websites. In 2019 maakte online reclame nog 39% uit van het totaal aantal beslissingen. Meer cijfers over het aantal klachten en beslissingen, ingedeeld naar media en naar producten en diensten, staan in het Jaarverslag 2020.

De Nederlandse Reclame Code bevat regels die gelden voor alle soorten reclame, ongeacht waar deze worden vertoond. Dus zowel voor influencer marketing, display advertising, als voor tv-commercials, drukwerk en billboards. In 2020 heeft 97% van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code handelde, de uitspraak van de Reclame Code Commissie opgevolgd en de (verspreiding van de) betreffende uiting aangepast of ingetrokken. Consumenten, organisaties en het adverterend bedrijfsleven kunnen mede door een sterke zelfregulering vertrouwen op reclame.

Jaarverslag 2020

 

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC