a a a
 

Jaarverslag 2019: recordaantal klachten en meldingen

Jaarverslag 2019: recordaantal klachten en meldingen

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2019. U kunt de online-versie hier lezen.

Het Nederlandse publiek moet reclame kunnen vertrouwen. Dit is nu, in deze onzekere tijden, en waarin de online reclamemarkt blijft groeien, belangrijker dan ooit. Zelfregulering is hier bij uitstek het instrument voor. De regels uit de Nederlandse Reclame Code gelden voor alle soorten media, en worden scherp gehouden door de Reclame Code Commissie.

De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) onverminderd vaak te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2019 een recordaantal van 4.255 klachten en meldingen ontvangen. De meeste beslissingen van de RCC gingen over reclame via digitale marketingcommunicatie. Meer cijfers over het aantal klachten en beslissingen, ingedeeld naar media en naar producten en diensten, staan in het Jaarverslag 2019.

De Nederlandse Reclame Code bevat regels die gelden voor alle soorten reclame, ongeacht waar deze worden vertoond. Dus zowel voor influencer marketing, display advertising, als voor tv-commercials, drukwerk en billboards. In 2019 heeft 96% van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code handelde, de uitspraak van de Reclame Code Commissie opgevolgd en de (verspreiding van de) betreffende uiting aangepast of ingetrokken. Consumenten, organisaties en het adverterend bedrijfsleven kunnen mede door een sterke zelfregulering vertrouwen op reclame.

Jaarverslag 2019

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC