a a a
 

Twee nieuwe reclamecodes voor alcohol en alcoholvrije dranken

Twee nieuwe reclamecodes voor alcohol en alcoholvrije dranken

Sinds 1 april 2024 zijn niet één, maar twee vernieuwde reclamecodes voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken en voor alcoholhoudende dranken in werking getreden. We leven in tijden van een nieuw bewustzijn rond verantwoord alcoholgebruik en de reclamecode beweegt mee met deze ontwikkeling.

Naast de al langer bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), bestaat er nu ook een reclamecode voor alle alcoholvrije dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA).

Wat is de grootste verandering? De regels voor alcoholreclame op social media zijn verder aangescherpt. Deze regels bestaan in aanvulling op de strenge regels die bijvoorbeeld al gelden voor alcoholreclame op TV.

Naast wijzigingen op het gebied van social media en influencers, zijn er nog ook andere wijzigingen in de RvA. Zo is de regelgeving rond alcoholreclame en sport aangescherpt. Het is bijvoorbeeld  niet meer toegestaan om via bordreclame te adverteren voor alcoholhoudende dranken rond amateursportvelden. Dit verbod geldt niet voor reclame voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken.

Belangrijkste regel in de RvAVA is dat je met alcoholvrije varianten niet specifiek op 18-minners mag richten. Zit de alcoholvrije variant tussen de 0,1 en 0,5% procent, dan moeten adverteerders ook wegblijven bij thema’s verkeersdeelname en zwangerschap. Heeft een drank meer dan 0,5% alcohol dan geldt de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.

Daarnaast kent de nieuwe code de verplichting om het NIX18 logo te gebruiken. Hiermee bundelt de sector de krachten met de overheid waardoor de NIX18 boodschap rond alcohol met nog meer kracht gebracht kan worden en ook ouders beter bereikt gaan worden.

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC