a a a
 

Opmerkelijke cases

Een zaak uit het eerste kwartaal van 2019
Opmerkelijke cases

Snoepen van de afslankpillen

Een strip met vrolijk gekleurde afslankpillen als sample via de brievenbus verspreiden. De voorzitter van de Reclame Code Commissie vindt dat dat niet mag: deze 7 vrolijk gekleurde capsules zouden door kinderen kunnen worden gezien als snoep of eetwaar.

De klaagster ontving in haar brievenbus 7 gele capsules met daarbij een flyer, verpakt in doorzichtig cellofaan. In de flyer wordt toegelicht dat het om een ‘afslankproduct’ gaat waarbij wordt gezegd “Verboden voor kinderen onder de 18 jaar en niet gebruiken tijdens de zwangerschap of bij het geven van borstvoeding. (…) De gelatine capsules bevatten kleurstof E102, E171 en kunnen de activiteit of oplettendheid van kinderen beïnvloeden.” De kinderen van klaagster (2 en 4 jaar oud) vonden de verpakking en konden deze openen.

De voorzitter oordeelt dat de uiting een bepaalde aantrekkingskracht op jonge kinderen zal hebben  ook al is dit niet de bedoeling. Dit is met name het gevolg van de vrolijk gekleurde, goed zichtbare capsules waardoor de uiting zich duidelijk onderscheidt van post en drukwerk dat men gewoonlijk via de brievenbus ontvangt. Denkbaar is dat jonge kinderen zullen menen dat de capsules snoep of ander eetwaar zijn.

Daarbij moeten zij zeer wel in staat worden geacht om niet alleen de cellofaan verpakking te openen, maar ook de capsules uit de doordrukstrips te halen. Nu de capsules niet veilig verpakt aan de ontvanger zijn afgeleverd, is gehandeld in strijd met de Code brievenbusreclame. Mededelingen als “verboden voor kinderen onder de 18 jaar” en “kunnen de activiteit of oplettendheid van kinderen beïnvloeden” scheppen voor de verspreider bovendien een verplichting om bij de verspreiding maatregelen te nemen om te voorkomen dat de samples in handen van minderjarigen komen.

Lees hier de gehele uitspraak 2019/00008

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC