a a a
 

Opmerkelijke cases

Geen doosje vol

De klacht ging over de verpakking van “Doosjevol blauwe bessen” van het huismerk van Albert Heijn. Na aankoop constateerde klaagster dat het doosje voor 65% gevuld was. Om die reden vond zij de vermelding ‘Doosjevol’ misleidend en diende zij hierover een klacht in.

De RCC gaf de klaagster op dit punt gelijk omdat op de voorzijde en bovenzijde van de verpakking van het product “Doosjevol blauwe bessen” stond. Hierdoor wordt de suggestie gewekt dat het doosje ‘vol’ is en mag de gemiddelde consument hier dan ook van uitgaan. Ook omdat de verpakking ondoorzichtig is en dus niet te zien is hoeveel er daadwerkelijk in het doosje zit. De vermelding op het etiket dat er 250 gram in het doosje zit, neemt de onjuiste indruk dat het doosje vol zit niet weg. Dit maakt dat er sprake is van misleidende voedselinformatie en maakt de reclame-uiting oneerlijk.

In beroep heeft het College van Beroep de uitspraak van de RCC bevestigd.

Lees hier de gehele uitspraak.

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC