a a a
 

Opmerkelijke zaken najaar 2023: anti-veroudering?

Opmerkelijke zaken najaar 2023: anti-veroudering?

Een anti verouderingscrème met Nobelprijs-winnende technologie?

In deze reclame werd een anti-verouderingscrème aangeprezen met de tekst “Nobelprijs-winnende technologie”. Klager vond dat de tekst “Nobelprijs-winnende technologie” niet werd toegelicht en überhaupt niet kon kloppen, omdat de Nobelprijs ziet op fundamenteel onderzoek en niet op de implementatie van een bepaalde technologie. Ook maakte klager bezwaar tegen het gebruik van de merknaam van een gerenommeerd instituut. De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelde dat de reclame in strijd is met de regels. Dit omdat de gemiddelde consument de reclame zo zal begrijpen dat het product zich onderscheidt van andere vergelijkbare producten omdat daarin technologie is verwerkt die is bekroond met de Nobelprijs.

Dit is niet het geval en maakt de reclame misleidend. De Nobelprijs ziet niet op een bepaalde technologie, maar op fundamenteel onderzoek. Daarnaast is het niet toegestaan om met vage claims en niet onderbouwde stellingen  te verwijzen naar een internationaal erkende prijs. Dit wekt bij consumenten onjuiste verwachtingen en kan ertoe leiden dat de consument op basis van de reclame het product koopt en dit bij de juiste informatie niet had gedaan. De reclame is in strijd met de Nederlandse Reclame Code en de Reclamecode Cosmetische Producten.

 

De volledige uitspraak staat hier.

 

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC