a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

14 Resultaten voor uw zoekopdracht "alternatieve geneeskunde"

Opnieuw zoeken

Status:

Dossiernr:

2023/00627

Datum:

18-12-2023

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website van Vitaily (https://vitaily.nl/ons-verhaal/) voor zover daar (voor de klacht relevant) het volgende staat: “Vitaliteit in een dagzakje (…) Maar welke vitamines en mineralen heb je nodig? Hoeve...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00054

Datum:

06-04-2021

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden uitingen Het betreft verschillende tekstgedeeltes op de website www.grutto.com (tab “onze missie”). De bestreden uitingen worden onder ‘de klacht’ nader gespecificeerd. De door klaagster overgelegde uitingen zijn in kopie bij d...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00258

Datum:

29-07-2016

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De procedure Nadat klager op 15 maart 2016 bezwaar had gemaakt tegen een reclame-uiting van adverteerder en adverteerder bij brief van 27 maart 2016 op de klacht had gereageerd, heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie (hierna: de voorzitter...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00548

Datum:

28-07-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Maatschappelijk (on)verantwoord

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van adverteerder in de weekkrant “1Maastricht”, die als titel heeft “Ziekteverloop van drie patiënten met longkanker”. De advertentie begint met een inleidend kader waarin onder meer st...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00416

Datum:

28-07-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Maatschappelijk (on)verantwoord

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de website www.tcmbigsong.nl voor zover daarop de volgende uitingen staan (kennelijk teksten die eerder ook als advertentie in een dagblad zijn gepubliceerd). 1. “Kanker te lijf met Chinese geneeskunde Erva...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00338

Datum:

27-06-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uitingen   Het betreft de volgende subpagina’s van de website www.centaurea.nl:   1. http://www.centaurea.nl/pestgedrag-goed-te-behandelen-met-homeopathie/ “Pestgedrag goed te behandelen met homeopathie Pesten en Homeopathie (…) ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00171

Datum:

02-05-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.francmuller.nl/pages/ik-heb-last-van/aids.php. Daarin staat onder de aanhef “AIDS” onder meer: “Het antwoord van de homeopathie De homeopathie heeft geen antwoord op aids als zodanig. De...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00157

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.ronhenfling.nl. Daarin staat onder de aanhef “CEASE AUTISME” onder meer: ““THE PROBLEM WITH AUTISM IS YOU’VE GOT A SPECTRUM THAT GOES FROM EINSTEIN DOWN TO SOMEONE WITH NO LANGUA...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00158

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.klassiekehomeopathieharen.nl. Daarin staat onder het kopje “CEASE Therapie”: “In de afgelopen jaren is het aantal mensen met chronische gezondheidsproblemen, leer- en gedragsproblemen be...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01215

Datum:

23-02-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de informatie over “E-lybra” op de website www.centaurea.nl, en dan meer in het bijzonder de subpagina http://www.centaurea.nl/bioresonantie-2/e-lybra. Op deze pagina staat onder meer: “Stoppen met roken?...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2015/01180

Datum:

19-01-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertorial op http://destadamersfoort.nl, met de aanhef: “Chiropractie De Eem ‘verkeerde houding is gevolg, geen oorzaak’”. Daarin staat onder meer: “Chiropractie is een bewezen, effectieve thera...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01019 - CVB

Datum:

23-12-2015

Uitspraak:

CVB Aanbeveling (gedeeltelijk) Bevestigd (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
Het College van Beroep [23 december 2015] De omvang van het beroep en de grieven Appellant heeft specifiek beroep ingesteld tegen het oordeel van de Commissie als weergegeven onder 4 en 5 van de bestreden uitspraak en de daarop gebaseerde afwijzing...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01056

Datum:

07-12-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1. Een uiting op www.been-kliniek.nl met de aanhef “Etalagebenen beter te behandelen bij Been-Kliniek”. 2. Een uiting op www.been-kliniek.nl met de aanhef “Spataderen reageren heel erg goed op vacuümt...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/01239

Datum:

23-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Huis-aan-huisbladen

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een advertentie van adverteerder in de Provinciale Zeeuwse Courant van 3 november 2008. In de advertentie staat de volgende tekst: “Artsenpraktijk Riethoven. Chelatie hart- en bloedvaten ziekten. Wijdverbr...
Bekijk uitspraak