a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0252

Datum:

07-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie voor Sveltyll-capsules, waarvan onder meer wordt gezegd dat men daarmee “43 kilo in maar 2 maanden” kan afvallen.

De klacht

Klager heeft tegen deze uiting de volgende bezwaren.
1. Niet duidelijk is wie het product aanbiedt. In de advertentie en op de website staat alleen het telefoonnummer 0900-265.89.06.
2. Zonder dieet en zonder extra beweging kan men niet 7 kilo in 7 dagen afvallen.
3. Zuren van tropische vruchten, aangevuld met chlorella leveren geen negatieve calorieën op. Dat de consumptie daarvan bij mensen leidt tot blijvend gewichtsverlies is niet aangetoond. Mogelijk leidt dit tot diarree en dientengevolge tot vochtverlies, maar dit levert slechts tijdelijk gewichtsverlies op.
4. De claim dat chlorella het cholesterol-peil verbetert, is niet alleen onwaar, maar is bovendien ongeoorloofd omdat een medische claim ten aanzien van een voedingssupplement wordt gebezigd.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.

Ad 1.
In de uiting, die een uitnodiging tot aankoop van Sveltyll-capsules bevat, ontbreken het geografisch adres en de identiteit van de adverteerder, zodat deze in strijd is met artikel 8.4 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tevens is de uiting in strijd met artikel 2 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising (CBR) ingevolge welke bepaling in direct response advertising de opdrachtgever zich zodanig dient te identificeren, dat hij gemakkelijk kenbaar en daadwerkelijk bereikbaar is voor de ontvanger. Ingevolge deze bepaling dienen naam en adres van de opdrachtgever in het aanbod te zijn vermeld.

Ad 2 en 3.
Niet is aangetoond dan wel aannemelijk gemaakt dat men met het product in 7 dagen 7 kilo kan verliezen. Gelet hierop wordt onjuiste informatie verstrekt met betrekking tot de van het gebruik van het product te verwachten resultaat en acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 8.2 aanhef en onder b van de NRC. Gelet hierop en nu de gemiddelde consument er toe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, te weten aankoop van het product, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Ad 4.
Ingevolge artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet is het verboden eet- of drinkwaren aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen, die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. Gelet op de in de uiting gebezigde claim dat het product “het gehalte aan het schadelijk cholesterol (LDL)” vermindert, acht de Commissie de uiting in strijd met eerdergenoemde bepaling en derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en met artikel 2 van de CBR.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikelen 2 en 7 NRC

artikel 2 CBR

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken