a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00186

Datum:

05-04-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie voor “afslankslippers”. Onder het kopje “Val kilo’s af” staat onder meer: “Succesvol getest door TV-Programma KASSA!” en “Deze afslankslippers zijn bezet met massageknoppen voor de reflexzones van de spijsverteringsorganen”.   

 

   

De klacht

 

Het in de uiting gestelde is onbewezen en daardoor misleidend.

 

Dat VARA KASSA de slippers “succesvol getest” heeft, is niet juist. Als men bij VARA KASSA naar een test over afslankslippers vraagt, krijgt men op de website www.kassa.vara.nl op “05-09-11” het antwoord “Geen resultaten”. Volgens een e-mail van 6 september 2011 van de redactie van Kassa aan klaagster heeft men een dame bij wijze van grap op de slippers laten lopen; zij is wat afgevallen, maar volgens Kassa is het heel onwaarschijnlijk dat dit door de slippers kwam.

 

In de conclusie van een test met de afslankslippers van www.valtaf.nl in augustus 2009 staat onder meer: “Het kan een goede stimulans zijn, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen met een gezond eetpatroon en voldoende beweging.”

 

De slippers doen niet wat wordt beloofd. Dit is niet verwonderlijk, aangezien er geen bewijs is dat de reflexologie werkzaam is.

Gezien het vorenstaande acht klaagster de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder verwijst naar een op 28 april 2007 door VARA KASSA op haar website geplaatst bericht, inhoudende dat een mevrouw uit het publiek de slippers vier weken had gedragen en in die periode 5 kilo was afgevallen, hetgeen een redelijk succes genoemd mag worden.

Desondanks zal adverteerder in het vervolg spreken over de mogelijkheid om circa 5 pond in 4 weken af te vallen, omdat dat een haalbaar resultaat is.

De slippers doen bij veel klanten wat er beloofd wordt, namelijk afvallen. Hoe dit precies gebeurt, acht adverteerder niet van belang.

De klacht is derhalve ongegrond.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft niet aannemelijk gemaakt dat het enkele dragen van de afslankslippers de gevolgen heeft die in de uiting worden genoemd, met als resultaat dat men zienderogen afvalt en snel het ideale gewicht bereikt, zoals in de uiting wordt gesteld.   Voorts vormt het bericht van 28 april 2007 op de website van VARA KASSA, dat bij het verweer is overgelegd, waarin sprake is van een dame die de slippers 4 weken droeg en ongeveer 5 kilo afviel, onvoldoende grondslag voor de mededeling “Succesvol getest door TV-Progamma KASSA!”.

 

Gelet op het bovenstaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van zowel voordelen als van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op deze wijze reclame te maken.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken