a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00105

Datum:

10-04-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radioreclame waarin Jan van Veen, presentator van het radioprogramma “Candlelight”, op zwoele toon het volgende zegt:

“Dit is een gedicht voor al onze vrouwelijke luisteraars:

Rozen verwelken, schepen vergaan, maar jouw strakke kontje blijft eeuwig bestaan”.

Daarna wordt gezongen:

“Weight Care houdt je gewicht in de greep, begin voortaan je dag met een shake of een reep.  Weight Care! Je kan het!”.

 

De klacht

 

De reclame is denigrerend en seksistisch. Klaagster vraagt zich af waarom de uiting alleen tot vrouwen is gericht. Zij worden voldoende geconfronteerd met dieetreclames en met het moeten letten op de lijn. Dat kan ook op een vrouwvriendelijkere wijze.

 

Het verweer

 

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

 

Adverteerder richt zich met haar gamma Weight Care producten op moderne en zelfbewuste vrouwen, die graag snel, simpel en verantwoord een paar kilo willen afvallen. Het hoort bij de stijl van adverteerder om met betrekking tot het gamma Weight Care haar doelgroep op een humorvolle, prikkelende en motiverende toon aan te spreken. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de bestreden uiting bedoeld is als een vorm van overdrijving die aan reclame eigen is. Overduidelijk is dat de uiting humoristisch is bedoeld. De wijze waarop de vrouw in de commercial wordt aangehaald, getuigt niet van enig gebrek aan respect jegens dan wel enige minachting van de vrouw. Adverteerder heeft er begrip voor dat de uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat betekent niet dat de uiting ontoelaatbaar is. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting nodeloos kwetsend acht en/of in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. Met inachtneming van deze terughoudendheid oordeelt de Commissie als volgt.

 

De Commissie stelt voorop dat het adverteerder vrij staat zich in het bijzonder tot vrouwen te richten. De wijze waarop dat gebeurt, acht de Commissie niet ontoelaatbaar.  Op duidelijk humoristisch bedoelde wijze en met enige overdrijving wordt de aandacht gevestigd op de mogelijkheid om met het product Weight Care het lichaamsgewicht onder controle te houden. Dat niet iedereen de uiting zal waarderen, bijvoorbeeld gezien de door een man uitgesproken woorden “strakke kontje”, leidt niet tot een ander oordeel. 

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken