a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1473/07.0166

Datum:

09-08-2007

Uitspraak:

vernietiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd: “bij Albert Heijn hebben we meer dan 200 biologische producten” en “Biologischerwijs de meeste keuze bij Albert Heijn”. Tot slot verschijnt in beeld de tekst “Biologischerwijs de meeste keus”.

De klacht

Winkels die gespecialiseerd zijn in milieuvriendelijk geproduceerd voedsel zullen wel meer dan 200 artikelen hebben die onder de noemer ”biologisch” vallen. Het komt klager daarom onwaarschijnlijk voor dat adverteerder daadwerkelijk de meeste keus heeft.

Het verweer

Adverteerder heeft van alle supermarktketens al jarenlang verreweg het grootste assortiment biologische producten. Dat mogelijk enkele natuurwinkels een nog ruimer assortiment hebben,doet daar niet aan af aangezien dit andersoortige winkels zijn met een andere doelgroep. Ook hebben zij niet zoveel verkooppunten. Bovendien richt de actie zich primair op het merk “AH Biologisch” en dit omvat alleen al meer dan 200 artikelen. Niemand anders verkoopt zoveel biologische producten onder één merk.

Het oordeel van de Commissie (26 april 2007)

Uit de uiting valt niet op te maken dat adverteerder zich daarin vergelijkt met supermarktketens als Konmar, Hoogvliet , Digros, C1000 en Super de Boer en dat natuurwinkels buiten beschouwing worden gelaten.
Aangezien adverteerder niet heeft weersproken dat natuurwinkels meer dan 200 biologische producten hebben, acht de Commissie de uiting te absoluut en daardoor misleidend.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Ten onrechte heeft de Commissie de uiting “biologischerwijs de meeste keus” te absoluut en daardoor misleidend bevonden. AH voert daartoe het volgende aan.

a.
De Commissie is zonder motivering voorbij gegaan aan het argument dat de uiting zich richt op het merk ‘AH Biologisch’. In de uiting is steeds het logo van ‘AH Biologisch’ gebruikt en gedurende de actieweken waren alleen de biologische producten van ‘AH Biologisch’ te verkrijgen met 15% korting, zoals blijkt uit de bij het beroepschrift overgelegde tas. De gewraakte televisiereclame moet in samenhang met de volledige actie worden beoordeeld, zoals ook de gemiddelde consument zal doen.
‘AH Biologisch’ is met meer dan 200 producten verreweg het grootste biologische merk van Nederland en biedt daarom (AH) biologischerwijs de meeste keus. Biologischerwijs is een niet-bestaand woord dat wordt ingevuld door de betekenis die daar in de campagne aan wordt gegeven.

b.
Ook als de uiting niet in samenhang met de volledige actie wordt beoordeeld, is deze niet misleidend. Als reeds wordt aangenomen dat er natuurwinkels zijn met meer dan 200 producten -hetgeen door AH bij gebrek aan wetenschap wordt betwist- dan is er sprake van een toegestane vorm van algemene overdrijving. Ook in dit kader is relevant dat biologischerwijs een niet-bestaand woord is.

c.
Als de gemiddelde consument de actie al op alle biologische producten betrekt, dan zal hij de keuze bij AH vergelijken met de keuze bij andere supermarktketens en niet met de keuze bij natuurwinkels, waarvan overigens niet vaststaat dat deze een groter assortiment hebben.

Het oordeel van het College

3.1.
De gewraakte reclame toont een medewerker van AH die, terwijl hij laarzen aantrekt, zegt: “Bij AH hebben we meer dan 200 biologische producten en ik dacht, daar gaan we wat mee doen”. Vervolgens loopt de man door de winkel, waarvan de vloer bedekt is met gras en noemt verschillende biologische producten die AH verkoopt zoals vlees, groente, zuivel, brood, rijst en pindakaas. Van deze producten komen melk en pindakaas in beeld. Tenslotte verschijnt een papieren tas met het logo van “AH Biologisch” in beeld en zegt de voice-over: “Biologischerwijs de meeste keus bij Albert Heijn”.

3.2.
De Commissie heeft haar oordeel gegrond op de omstandigheid dat AH in eerste aanleg niet heeft weersproken dat natuurwinkels meer dan 200 biologische producten hebben. Nu AH in hoger beroep heeft gesteld dat niet vaststaat dat natuurwinkels een groter assortiment aanbieden, ontvalt daarmee de grond aan de bestreden beslissing. Het College zal daarom zelfstandig beoordelen of de gewraakte reclame-uiting te absoluut en daardoor misleidend is.

3.3.
AH heeft in hoger beroep gesteld en uit de reclame-uiting blijkt ook dat in de televisiespot het logo van ‘AH Biologisch’ wordt gebruikt.

3.4.
In de televisiereclame wordt op overduidelijk humoristisch bedoelde wijze tot uitdrukking gebracht dat AH een groot aantal biologische producten verkoopt en wat dat betreft een grote keuze biedt. De in dit kader gebruikte slagzin “Biologischerwijs de meeste keus bij AH” dient in het geheel van de overige inhoud van de reclame niet letterlijk te worden opgevat, in die zin dat AH in verhouding tot alle andere aanbieders van biologische producten de grootste keuze aan biologische producten zou bieden. Het College neemt daarbij tevens in aanmerking dat de gemiddelde consument tot wie de uiting zich richt, een slogan, waarvan algemeen bekend is dat die veelal enige, in de reclame niet ongebruikelijke, overdrijving inhoudt, pleegt te relativeren.

3.5.
Naar het oordeel van het College is daarom geen sprake van een zodanig onjuiste of te absolute claim dat de reclame-uiting, ook indien deze niet in samenhang met de volledige actie -actieweken en 15% korting op de biologische producten van ‘AH Biologisch’- wordt beoordeeld, daardoor misleidend is.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken