a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0138

Datum:

24-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Albert Heijn heeft op haar website een banner geplaatst met de volgende tekst:
“8 gratis Smurfen bij elke bestelling bij bezorging t/m 8 maart, ongeacht het bestelbedrag op=op”.

De klacht

De tekst van de banner houdt in dat bij elke bestelling en ongeacht het bestelbedrag acht gratis smurfen worden verstrekt. Bij het afrekenen blijkt echter dat in de algemene voorwaarden van adverteerder staat dat voor minimaal € 60,– moet worden besteld. Dit is misleidend.

Het verweer

Adverteerder heeft verklaard dat zij zich kan voorstellen dat de banner voor verwarring zorgt en heeft deze daarom aangepast. Desondanks stelt adverteerder dat haar wijze van adverteren niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code is, omdat in haar algemene voorwaarden, die ook op promotionele acties van toepassing zijn, duidelijk het minimum bestelbedrag van € 60,– is vermeld.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie is van oordeel dat de banner, zoals die ten tijde van het indienen van de klacht luidde, onmiskenbaar de indruk wekt dat adverteerder bij elk bestelbedrag acht gratis smurfen zou verstrekken, óók indien het bestelbedrag lager zou zijn dan
€ 60,–. Weliswaar volgt uit de algemene voorwaarden dat dit laatste onjuist is, maar door de uitdrukkelijke toevoeging “ongeacht het bestelbedrag” acht de Com­missie het begrijpelijk dat de gemiddelde consument heeft gemeend dat in afwijking van de algemene voorwaarden voor deze actie geen minimumbedrag gold. Nu adverteerder heeft nagelaten reeds in de banner duidelijk te maken dat de actie alleen gold bij het in de algemene voorwaarden genoemde mini­mum bestelbedrag, heeft zij de consument te laat essentiële informatie verstrekt die deze nodig had om een geïnformeerd besluit over de transactie te nemen.
De Commissie stelt vast dat adverteerder door de reclame-uiting heeft gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Neder­landse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht zou kunnen worden om een bestelling bij adverteerder te plaatsen, een besluit dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Het feit dat adverteerder naar aanleiding van de klacht uit eigen beweging de banner heeft aangepast, leidt niet tot een ander oordeel. De Commissie beoordeelt klachten op basis van de reclame-uiting zoals deze was op het moment dat de klacht werd ingediend.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken