a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0507

Datum:

26-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de verpakking van de “Bospaddenstoelensoep met can­tharellen oester­zwam­men, en fijne tuinkruiden” die Albert Heijn onder zijn huismerk verkoopt. Op de ingre­diën­tendeclaratie aan de achterzijde van de ver­pakking van dit product staat onder meer: “6% paddenstoelen (champignon, bundelzwam, oesterzwam, cantharel”).

De klacht

Door de verpakking van de bospaddenstoelensoep wordt in woord en beeld de indruk ge­wekt dat er meer­de­re cantharellen in de soep zitten. De soep blijkt echter, nadat deze door een zeef is ge­haald, minder dan één cantharel per verpakking te bevatten. Gelet hierop is het gebruik van de meer­voudsvorm “met cantharellen” op de verpakking in strijd met de werkelijkheid en daarom oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Neder­landse Reclame Code (NRC) nieuw.

Het standpunt van adverteerder

Adverteerder kan zich voorstellen dat klager zich misleid voelt. Uit controle is gebleken dat de inhoud van de soep niet volledig overeenstemt met de informatie op de voorzijde van de verpakking. Adverteerder zal in overleg met de leverancier aanpassing aanbren­gen en gaat ervan uit dat op deze wijze voldoende is tegemoetgekomen aan de klacht.

De mondelinge behandeling

Klager heeft zijn standpunt toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft tegen de klacht geen inhoudelijk verweer gevoerd. Gelet op hetgeen adverteerder in reactie op de klacht heeft verklaard, vat de Commissie het stand­punt van adverteerder in deze zin op, dat in de onderhavige soep geen of onvoldoende cantharellen zijn verwerkt om de soep als “Bospaddenstoelensoep met cantharellen” te mogen aanprijzen.

Blijkens het voorgaande is geen juiste infor­matie verstrekt over de samenstelling van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken