a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00536

Datum:

30-07-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanbieding van AH maaltijdsalades in de Bonusfolder. Naast de afbeelding van vier verschillende maaltijdsalades staat:

“ALLE AH Maaltijdsalades 450 gram

Bijv. kip

Per schaal

Actieprijs per kilo 5.00

 

25% korting

3.00

2.25”.

 

De klacht

 

In de uiting is onder andere een Caesar salade afgebeeld, met daarnaast de mededeling “25% korting”, een doorgestreepte prijs van € 3,00 en de prijs € 2,25. Bij de kassa bleek de normale prijs van de Caesar salade echter € 4,00 te bedragen en de kortingsprijs € 3,00.

De uiting is misleidend.

 

Het verweer

 

Alle maaltijdsalades zijn aangemerkt als Bonusaanbieding en worden met een korting van 25% verkocht. Niet alle salades hebben echter, zoals in het voorbeeld, een prijs van € 3,00. Adverteerder kan zich voorstellen dat de genoemde uiting niet voldoende duidelijk is voor klager, omdat niet kenbaar is dat er verschillende prijzen gelden afhankelijk van de soort maaltijdsalade. Daarom heeft Albert Heijn contact gezocht met klager en haar excuses aangeboden.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de klacht – waarvan klager desgevraagd heeft meegedeeld dat hij deze handhaaft – de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

Gebleken is dat de Bonusaanbieding inhoudt alle AH maaltijdsalades van 450 gram met 25% korting worden aangeboden. Uit de uiting blijkt echter niet voldoende duidelijk dat de groot vermelde doorgestreepte prijs van € 3,00 en de aanbiedingsprijs van € 2,25 niet voor alle salades gelden, maar als voorbeeldprijs worden genoemd voor de kip maaltijdsalade. De tekst “Bijv. kip” verschaft op dit punt niet de gewenste duidelijkheid, nu deze tekst ook kan worden opgevat als aanduiding van een van de soorten aangeboden maaltijdsalades.

 

Gelet op het voorgaande acht de voorzitter de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van de prijs en het prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een derge­lij­ke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken