a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00892

Datum:

07-02-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting met informatie over de nieuwe Bonuskaart. Daarin staat , onder het kopje “Activeer vóór 27 december a.s. en ontvang Welkomstdeals” onder meer: “Als u uw nieuwe Bonuskaart vóór 27 december 2013 activeert, profiteert u bovendien van Welkomstdeals **” De asterisken verwijzen naar de daaronder staande tekst “**Kijk voor de looptijd(en) en (actie)voorwaarden van deze deals op ah.nl/bonuskaart”.

Eén van deze welkomstdeals is: “Gratis bezorgen of ophalen van uw bestelling via ah.nl bij een minimale besteding van 70,-”.

De klacht

Adverteerder levert alleen af in de randstad en de regio Arnhem/Nijmegen. Ook de afhaalwinkels liggen allemaal in het westen van Nederland. Dit blijkt niet uit de uitingen.

Als men naar www.ah.nl gaat en op “bezorgservice” klikt, kan men direct beginnen met bestellen. Rechtsonder op die pagina wordt de vraag gesteld “Bezorgen wij bij u, voer hier uw postcode in”, maar adverteerder maakt niet direct duidelijk of men in het bezorggebied woont. Klaagster kwam daar achter door verschillende postcodes in te vullen. Op deze pagina wordt ten onrechte de indruk gewekt dat overal bezorgd wordt. Klikt men op adverteerders website op “pick up points” en vervolgens op “bekijk alle locaties”, dan verschijnt een kaart waarop men ziet dat deze punten alleen in de randstad liggen. Bij de “bezorgservice” bestaat niet de mogelijkheid om direct te zien of men van deze dienst gebruik kan maken.

Het verweer

Van misleiding is geen sprake. Op ah.nl wordt niet geclaimd dat bepaalde artikelen overal in Nederland worden bezorgd. Alleen is vermeld dat sommige artikelen via ah.nl zijn te verkrijgen. Op de speciale pagina van de bezorgservice kan men op postcode bekijken waar in Nederland wordt bezorgd. Adverteerder kan niet worden verweten dat niet overal in Nederland wordt bezorgd. Op basis van geografische spreiding wordt bepaald waar wel en waar niet wordt bezorgd en daarbij spelen afstand tot een distributiecentrum, inkomensverdeling en bevolkingsdichtheid een rol. Veendam ligt niet in een gebied dat aan de door adverteerder gestelde criteria voldoet. Adverteerder is daar transparant in, want voordat tot bestellen kan worden overgegaan komt er een pop-up scherm waarin de postcode moet worden ingevoerd.

Het oordeel van de Commissie

In deze uiting wordt men voor de voorwaarden die gelden voor “Gratis bezorgen of ophalen van uw bestelling” direct verwezen naar adverteerders website www.ah.nl.

Op de homepagina van ah.nl wordt rechts boven de mogelijkheid geboden om onder meer te klikken op “Pick Up Points” en “Bezorgservice”.

Klikt men op “Pick Up Points” dan verschijnt midden in beeld de mogelijkheid na te gaan ”Waar ligt een Albert Heijn Pick Up Point bij mij in de buurt?” en rechts daarvan staat een lijst met plaatsen waar een “Pick Up Point” is gevestigd met daarbij de openingstijden. Aldus kan men direct en eenvoudig zien waar men een bij adverteerder besteld artikel kan ophalen.

Klikt men op de homepagina op ”Bezorgservice” dan komt men op een pagina met in de linkerbovenhoek wederom “Bezorgservice” en wordt rechtsonder de mogelijkheid geboden om de postcode check te doen, waarna direct wordt vermeld of men in het bezorggebied woont.

Aan degene die in de linkerbovenhoek (wederom) op “Bezorgservice” klikt, wordt ook direct gevaagd zijn postcode in te vullen, waarna vermeld wordt of men van deze service gebruik kan maken.

Dat men van de homepagina op een Bezorgservice”-pagina komt waar men ook al kan klikken op “Start je bestelling” maakt dit niet anders, aangezien daar – voor men een bestelling kan plaatsen – wordt gevraagd naar het e-mailadres en het password. Men kan derhalve geen bestelling plaatsen zonder daarover te beschikken.

Gelet op het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat voor wie overweegt van de bezorgservice gebruik te gaan maken voldoende duidelijk wordt gemaakt dat door adverteerder niet in heel Nederland wordt bezorgd, ook indien men direct tot het plaatsen van een bestelling zou willen overgaan.

 

 

 

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken