a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2014/00735

Datum:

17-11-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de huis-aan-huis verspreide en op adverteerders website www.ah.nl/bonus geplaatste Bonusfolder voor week 41-2014, voor zover daarin “AH Tilapiafilet” met 30% korting wordt aangeboden.

De klacht

Naar aanleiding van de aanbieding in de Bonusfolder wilde klager in het Albert Heijnfiliaal in zijn woonplaats tilapiafilet kopen. Dit product bleek echter niet in het assortiment van dit filiaal te zitten. Bij navraag bleek dit ook het geval te zijn bij naburige vestigingen van Albert Heijn. Nu in de Bonusfolder niet de restrictie is opgenomen dat de tilapiafilet slechts in enkele vestigingen beschikbaar is, voelt klager zich misleid.

Het verweer

Iedere week brengt Albert Heijn een Bonusfolder uit met nieuwe aanbiedingen. Geprobeerd wordt om zo veel mogelijk aanbiedingen in alle vestigingen beschikbaar te hebben, maar door de verschillen in grootte van de winkels is het mogelijk dat bepaalde aanbiedingen niet beschikbaar zijn in de kleinste vestigingen van Albert Heijn. De consument wordt over de mogelijk beperkte beschikbaarheid geïnformeerd door de volgende tekst die in ieder Bonusfolder en in de algemene voorwaarden ten aanzien van de online Bonusaanbiedingen staat: “De meeste AH Bonusaanbiedingen zijn verkrijgbaar bij alle AH-winkels in Nederland”.

Albert Heijn hanteert de stelregel dat in de Bonusfolder alleen aanbiedingen worden opgenomen die in minimaal 650 vestigingen worden aangeboden, zodat de beschikbaarheid van de aanbiedingen uit de Bonusfolder zo groot mogelijk is. Daarnaast zijn alle Bonusaanbiedingen in de folder ook beschikbaar via de Boodschappen webwinkel van Albert Heijn.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat naar de mening van klager in de Bonusfolder onvoldoende informatie wordt verstrekt over de beschikbaarheid van het in de folder aangeprezen product, tilapiafilet, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie overweegt daaromtrent als volgt.

Gebleken is dat bij de algemene mededelingen in iedere (gedrukte) Bonusfolder staat: “De meeste AH Bonusaanbiedingen zijn verkrijgbaar bij alle AH-winkels in Nederland” en dat bij de ‘Algemene voorwaarden AH Bonusaanbiedingen’ op adverteerders website als eerste mededeling staat: “Het grootste deel van de AH Bonusaanbiedingen is verkrijgbaar bij alle AH-winkels”. Aldus wordt de gemiddelde consument er naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk op gewezen dat het kan voorkomen dat Bonusaanbiedingen niet in alle Albert Heijnwinkels verkrijgbaar zijn.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken