a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2020/00265/A

Datum:

29-07-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een reclamefolder van Albert Heijn voor zover daarin op pagina 29 de “Google Nest Hub”, een tablet met speaker, met korting wordt aangeprezen. Linksboven in de uiting staat “OP=OP”.

De samenvatting van de klacht

De beschikbaarheid van het product is onjuist voorgesteld omdat het feitelijk nooit mogelijk is geweest deze te bestellen, zelfs niet om 00.00 uur, in de nacht van 7 op 8 juli, de dag dat de actie startte.

De samenvatting van het verweer

De aangeboden Google Nest Hub was van 8 t/m 14 juni 2020 beperkt beschikbaar, wat duidelijk in de folder kenbaar is gemaakt door de OP=OP-aanduiding. Het product was op zeer korte termijn uitverkocht.
Adverteerder betreurt het dat klager achter het net heeft gevist maar stelt dat er geen sprake is van een lokkertje. Het aantal ingekochte exemplaren is gebaseerd op twee eerdere acties in 2019 die in beide gevallen niet zijn uitverkocht. Voor de huidige actie heeft adverteerder ruim het dubbele ingekocht ten opzichte van een eerdere actie in 2019 en dacht hiermee ruimschoots te kunnen voldoen aan de verwachte vraag.
De ingekochte exemplaren zijn verdeeld over twee derde van het aantal fysieke winkels en online. Dat niet alle winkels meededen met de actie is kenbaar gemaakt in de bonusvoorwaarden met de melding “De meeste Bonusaanbiedingen zijn verkrijgbaar bij alle AH winkels in Nederland.” Via de website zijn er 161 stuks verkocht. Het is mogelijk dat de aanbieding om middernacht (van 7 op 8 juni 2020) nog niet besteld kon worden maar pas later op de dag.
Een mogelijke verklaring voor het (onverwachte) succes van de aanbieding, is dat Google vlak voor het in druk gaan van de bonusfolder de inkoop- en adviesprijzen van de Google Nest Hub heeft aangepast, waardoor adverteerder een (nog) scherpere aanbieding kon geven en er een ‘run’ is ontstaan op de aanbieding.
Adverteerder meent vooraf een realistische inschatting te hebben gemaakt van het aantal ingekochte stuks en heeft zij niet kunnen voorzien dat de aanbieding onverwacht succesvoller is gebleken. Adverteerder zal dit bij mogelijke toekomstige acties mee laten wegen.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter vat de klacht aldus op, dat klager de uiting misleidend vindt omdat de door adverteerder aangeboden Google Nest Hub volgens hem niet besteld kon worden. Deze klacht treft geen doel omdat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat er voorraad was. Blijkbaar heeft klager getracht het product te bestellen op een tijdstip (00.00 uur) waarop de actie nog niet online was. De voorzitter gaat evenwel ervan uit dat de mogelijkheid om te bestellen wel bestond op gebruikelijk te achten winkeltijden. Uitgaande hiervan oordeelt de voorzitter dat de klacht geen doel treft.

De beslissing

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken