a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2009/00795

Datum:

05-10-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de verpakking van een Pharox ledlamp. Op de zijkant van de verpakking zit een sticker met de tekst: “€ 25,99 Retour en kans op heel veel prijzen. Wat LED je?”. Onder deze tekst staat het logo van adverteerder met daarop de woorden “Nationale Postcode Loterij”. De verpakking is aan de bovenzijde afgesloten met een sticker met daarop aan een zijde de tekst: “€ 25,99 Retour op je rekening. Wat LED je? Speel mee in de Nationale Postcode Lo­te­rij en krijg € 25,99 terugge­stort op uw rekening! En maak ook nog eens kans op vele prij­zen.” Aan de ommezijde van de sticker staat: “Samen maken we het grote verschil!

 

De klacht

 

Op de sticker van het doosje wordt de indruk gewekt dat men het aankoopbedrag van de lamp terug krijgt en ook nog eens kans maakt op heel veel prijzen. Dit blijkt echter alleen te gelden indien men loten koopt voor een vastgestelde periode van de Nationale Postcode Loterij. Het is niet juist om mensen op deze wijze aan een loterij te binden. Adverteerder geeft een foute voorstelling van zaken, waardoor sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

De klacht heeft betrekking op een actie die wordt georganiseerd door adverteerder in sa­men­werking met Albert Heijn en Lemnis Lightning. Het doel van deze actie is het promoten van de ledlamp in Nederland en met name de Pharox ledlamp. Op geen enkele wijze wordt daar­bij de suggestie gewekt dat er geen voorwaarden gelden voor het retour ontvangen van het aankoop­bedrag. Gelet op de hoogte van het aankoopbedrag zal het voor de gemiddelde con­sument duidelijk zijn dat er geen sprake is van een retouractie waarbij geen enkele bij­zon­dere tegenprestatie wordt verlangd. Elke verwarring die toch nog zou kunnen bestaan,

wordt weggenomen door de bon en de voor­waar­den die zich in de verpakking bevinden.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder licht haar standpunt toe overeenkomstig de overgelegde pleitnota. Ad­ver­teer­der wijst in aanvulling daarop op het feit dat de sticker op de bovenzijde van de ver­pakking een duidelijke omschrijving van de actie geeft.

 

Het oordeel van de Commissie

Ter vergadering is gebleken dat de bovenzijde van de verpakking was afgesloten met een sticker met daarop onder meer de tekst: “€ 25,99 Retour op je rekening. Wat LED je? Speel mee in de Nationale Postcode Loterij en krijg € 25,99 terugge­stort op uw rekening! En maak ook nog eens kans op vele prijzen.” Gelet hierop kan naar het oordeel van de Commissie bij de ge­middelde consument geen onduidelijkheid bestaan over de aard van de retouractie en de voorwaarden die gelden om het aankoop­be­drag van de lamp terug te ontvangen (kort ge­zegd: het meespelen in de Nationale Postcode Loterij). Op grond van het voorgaande kan  de klacht niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken