a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2020/00277

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van de Albert Heijn (www.ah.nl) voor zover daarop staat:
“Tot 6% rente op je spaargeld.
Koopzegels in de AH App, meld je nu aan >”

De klacht

Albert Heijn spreekt van rente maar je krijgt het percentage maar één keer uitbetaald. Klaagster vraagt zich af of er dan wel gesproken kan worden van ‘rente’.

De samenvatting van het verweer

De klant kan bij iedere euro die hij of zij besteedt bij Albert Heijn, koopzegels kopen ter waarde van € 0,10 en deze sparen in de AH App. Bij een vol spaarboekje met 490 zegels ter waarde van € 49,00 ontvangt de klant € 52,00, wat neerkomt op € 3,- winst, oftewel 6% rente.
Waar klaagster bij het woord rente uitgaat van een jaarlijkse groei van het spaargeld op een spaarrekening bij een bank, is de constructie bij Albert Heijn in het geval van de koopzegels anders omdat de klant bij inlevering van een vol spaarboekje het betaalde bedrag voor de koopzegels retour krijgt plus 6% rente over dit bedrag.
Volgens Van Dale is de betekenis van rente “vergoeding voor het gebruik van geleend geld”. De 6% rente is de vergoeding die de klant ontvangt over het bedrag dat de klant aan Albert Heijn heeft betaald en bij inwisseling van het spaarboekje retour ontvangt.
AH verwacht niet dat de gemiddelde consument het begrip rente hier zo zal opvatten dat er sprake zou zijn van jaarlijkse groei van het spaargeld.

Het oordeel van de Commissie

De klacht is gericht tegen de mededeling “Tot 6% rente op je spaargeld”. De Commissie begrijpt de klacht zo dat volgens klaagster alleen gesproken mag worden van ‘rente’ bij groei en jaarlijkse uitbetaling van spaargeld, terwijl het bij Albert Heijn gaat om een vergoeding op basis van gespaarde koopzegels die slechts één maal wordt uitbetaald.
Vast staat dat bij inlevering van een vol ‘spaarboekje’ met koopzegels ter waarde van € 49,- een bedrag van € 52,- wordt ontvangen. Naar het oordeel van de Commissie kan het verschil van € 3,-beschouwd worden als een vergoeding die is te vergelijken met 6% rente. Het gaat om een vergoeding in geld als tegenprestatie voor de inleg in de vorm van het kopen van spaarzegels. Doordat er direct onder de zin “Tot 6% rente op je spaargeld” de toevoeging “Koopzegels in de AH App (..)” staat, zal het voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat het hier om een vergoeding over de gespaarde zegels gaat en niet over rente die men periodiek krijgt bij een bank.
Derhalve wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken