a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2012/00965

Datum:

03-12-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de verpakking van het afwasmiddel “Superschoon afwasmiddel Ultra”. Daarop staat onder meer: “Superschoon afwasmiddel geconcentreerd bevat o.a. de volgende ingrediënten:”.

 

 

De klacht

 

Klager acht de vermeldingen ‘ultra’ en ‘geconcentreerd’ op de verpakking misleidend en  voert hiertoe -samengevat- het volgende aan.

 

In het voorjaar is Superschoon afwasmiddel 1 liter vernieuwd. Nieuw is onder meer dat het nu een ultra afwasmiddel betreft en dat het geconcentreerd is. Voorts is de prijs verdubbeld.

Toen klager het nieuwe middel gebruikte, bleek het niet geconcentreerder te zijn dan voorheen; er is nog evenveel nodig, dat wil zeggen 2 tot 4 keer zoveel vergeleken bij andere merken die wel geconcentreerd zijn.

 

Naar aanleiding van een door hem ingediende klacht deelde Superunie bij brief van 13 september 2012 aan klager mee dat het niet om een geconcentreerd afwasmiddel gaat. Bij brief van 11 oktober 2012 aan klager stelde Superunie dat ‘Ultra’ niet te maken heeft met het weliet (extra) geconcentreerd zijn van het product, maar dat ‘Ultra’ staat voor “extra goed”. ‘Ultra’ betekent echter ‘extreem’, ‘uiterst’ en dat is dit afwasmiddel beslist niet. 

 

Klager vraagt de Commissie om Superunie te verzoeken de mededelingen ‘ultra’ en ‘geconcentreerd’ niet meer op de verpakking te laten afdrukken, of Superunie ervoor zorg te laten dragen dat het middel alsnog in geconcentreerde vorm op de markt wordt gebracht, dit laatste gezien de prijsverdubbeling van het middel sinds de vernieuwing. 

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

 

“Superschoon” is binnen de productgroep afwasmiddelen het door de inkooporganisatie Superunie gevoerde basismerk, vergelijkbaar met “Euroshopper” van Albert Heijn.  Naast basismerken bestaan de merkencategorieën A-merken voor producten van merkfabrikanten en huismerken, die door supermarkten worden gevoerd.  

 

Twee eerder bestaande varianten van het Superschoon afwasmiddel, te weten “regulier Superschoon afwasmiddel” (alleen in een 1 liter fles) en “Superschoon afwasmiddel Ultra (oud)” (alleen in een 500 ml fles) zijn vervangen door het middel “Superschoon afwasmiddel Ultra (nieuw)” (1 liter fles), tegen de verpakking waarvan klager bezwaar maakt.

 

Met de term ‘ultra’ is bedoeld dat het product, voor een basismerk, van buitengewone kwaliteit is. Zo ontvet het product bijvoorbeeld beter dan “regulier Superschoon afwasmiddel”. Bovendien informeert de term de consument over het feit dat het middel ter vervanging kan dienen van ultra afwasmiddelen van de met leden van Superunie concurrerende supermarkten. Ultra heeft ook een aanprijzingsfunctie, waarbij rekening moet worden gehouden met enige overdrijving. Ten slotte wijst Superunie erop dat ‘ultra’ en ‘geconcentreerd’ onafhankelijk van elkaar bestaande termen zijn.

 

Helaas heeft de Consumentenservice van Superunie bij e-mail van 13 september 2012 ten onrechte aan klager meegedeeld dat  “Superschoon afwasmiddel Ultra” geen geconcentreerd afwasmiddel zou zijn. Het betreft wel degelijk een geconcentreerd afwasmiddel.

“Superschoon afwasmiddel Ultra” (nieuw) bevat anionogene en niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen, beide ook wel wasactieve stoffen genoemd. De term  “geconcentreerd” staat voor “van sterk gehalte” of “vloeistof met naar verhouding weinig water”. “Superschoon afwasmiddel Ultra” (nieuw) bevat een hoger percentage en derhalve een sterker gehalte aan anionogene oppervlakteactieve stoffen dan “regulier Superschoon afwasmiddel” bevatte. Bovendien zijn niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen toegevoegd, welke stoffen “regulier Superschoon afwasmiddel” niet bevatte. “Superschoon afwasmiddel Ultra” (nieuw) is op een andere, meer geconcentreerde wijze samengesteld dan “regulier Superschoon afwasmiddel”.

 

Voor zover de klacht betrekking heeft op de hoeveelheid afwasmiddel die nodig is, stelt  Superunie als feit dat er van “Superschoon afwasmiddel Ultra” (nieuw) in verhouding minder nodig is dan van “regulier Superschoon afwasmiddel”. Voorts verwijst Superunie naar de gebruiksaanwijzing van “Superschoon afwasmiddel Ultra” (nieuw) waarin staat: “1 a 2 kneepjes voldoen voor de hele vaat”.

 

Van een prijsverdubbeling van hetzelfde product is geen sprake. “Superschoon afwasmiddel Ultra” (nieuw) is objectief gemeten een product van betere kwaliteit met een heel andere samenstelling dan “regulier Superschoon afwasmiddel”. Ten opzichte van het product “Superschoon afwasmiddel Ultra” (oud) is de prijs de facto evenmin gestegen. De betreffende prijsverhoging houdt slechts verband met het feit dat de fles groter is geworden.

 

Van misleiding als bedoeld in de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.  

 

De mondelinge behandeling

 

De voorzitter deelt mee dat de e-mail van 19 november 2012 van mr.          met als bijlage een testrapport niet meer aan het dossier kan worden toegevoegd, dit gelet op het late tijdstip van verzenden ervan.

 

Voorts wijst de voorzitter op de inhoud van klagers e-mail van 19 november 2012, waarvan vóór de vergadering een kopie aan mr.            is verstrekt. Klager deelt in die e-mail mee dat hij niet ter vergadering aanwezig zal zijn, omdat “Superunie onderkend heeft” “dat er een fout is gemaakt ten aanzien van de berichtgeving” “dat het afwasmiddel” “niet geconcentreerd zou zijn, terwijl dit in werkelijkheid wel zo is”. Klager stelt: “Hiermee is een belangrijk meningsverschil opgelost” en “Wel blijft overeind staan dat de vernieuwde versie niet beter werkt dan de versie daarvoor en dat er nog steeds net zoveel nodig is als daarvoor en dat daardoor een prijsverhoging niet gerechtvaardigd is”.  

 

Mr.     licht het standpunt van Superunie nader toe en verzoekt de Commissie om, in geval een aanbeveling wordt gedaan, deze uitspraak niet als Alert te laten verspreiden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In zijn klacht maakt klager bezwaar tegen de woorden ‘ultra’ en ‘geconcentreerd’ op de verpakking van het product “Superschoon afwasmiddel Ultra”.

Nu deze woorden los van elkaar op de verpakking voorkomen, zal de Commissie deze afzonderlijk van elkaar beoordelen.

 

Ultra

Op de verpakking wordt het onderhavige afwasmiddel aangeduid als “Superschoon afwasmiddel ultra”, zonder dat het begrip ultra nader wordt toegelicht. Naar het oordeel van de Commissie heeft het begrip “ultra” voor een afwasmiddel geen vastomlijnde betekenis, in die zin dat aan bepaalde criteria moet worden voldaan, om dit begrip te kunnen gebruiken. Volgens adverteerder is met “ultra” bedoeld dat het product, voor een basismerk waarvan in dit geval sprake is, van buitengewone kwaliteit is, bijvoorbeeld omdat het beter ontvet dan één van beide voorgangers van het onderhavige product, te weten “regulier Superschoon afwasmiddel”. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager vindt dat het product niet bijzonder goed werkt. Het enkele feit dat klager deze mening is toegedaan, leidt niet tot het oordeel dat de vermelding “ultra” op de onderhavige verpakking misleidend is als bedoeld in de NRC.

 

Geconcentreerd

Naar het oordeel van de Commissie kan klagers e-mail van 19 november 2012, waarin hij onder meer meedeelt niet ter vergadering te zullen verschijnen, worden opgevat in die zin dat hij zijn bezwaar tegen de vermelding “Geconcentreerd” intrekt. Klager stelt immers dat een belangrijk meningsverschil is opgelost, nu Superunie heeft onderkend dat er een fout is gemaakt ten aanzien van de berichtgeving dat het afwasmiddel niet geconcentreerd zou zijn, terwijl dit in werkelijkheid wel zo is.

 

Voor zover klager zijn klacht tegen de mededeling “Geconcentreerd” niet mocht hebben ingetrokken, leidt deze klacht niet tot het oordeel dat de vermelding “geconcentreerd” op de onderhavige verpakking misleidend is als bedoeld in de NRC. Ten eerste berust de klacht op de -naar nu is gebleken- onjuiste mededeling van de Consumentenservice van Superunie dat het middel niet geconcentreerd zou zijn. Ten tweede stelt klager dat het middel niet geconcentreerder is dan het daaraan voorafgaande middel “Superschoon afwasmiddel 1 liter”. Uit het verweer begrijpt de Commissie dat het hier de eerder bestaande variant “regulier Superschoon afwasmiddel” (in 1 liter fles) betreft. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat het onderhavige thans gevoerde afwasmiddel “Superschoon afwasmiddel Ultra” een sterker gehalte aan anionogene oppervlakteactieve stoffen bevat dan “regulier Superschoon afwasmiddel” bevatte en dat niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen zijn toegevoegd, welke stoffen “regulier Superschoon afwasmiddel” niet bevatte, en dat “Superschoon afwasmiddel Ultra” door deze beide aspecten op een andere, meer geconcentreerde wijze is samengesteld dan “regulier Superschoon afwasmiddel”.

 

Bij e-mail van 19 november 2012 heeft klager nog gesteld:

“Wel blijft overeind staan dat de vernieuwde versie niet beter werkt dan de versie daarvoor en dat er nog steeds net zoveel nodig is als daarvoor en dat daardoor een prijsverhoging niet gerechtvaardigd is”.

Deze stelling leidt evenmin tot het oordeel dat de NRC is overtreden. De Commissie overweegt daartoe dat in de bestreden verpakking niet de suggestie besloten ligt dat het product beter werkt dan een eerdere versie van het product en dat de NRC geen grondslag biedt voor de beoordeling van de vraag of een prijsverhoging al dan niet gerechtvaardigd is.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken