a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2010/00605

Datum:

30-09-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aanbod van een “Dagkaart voor de trein” in een folder van Albert Heijn.

In de uiting staat onder meer:

“Koop uw Dagkaart voor de trein met 70% korting van” (doorgestreept) “€45,40 voor

€ 13.50”.    

 

 

De klacht

 

De vermelding “70% korting” is misleidend.

In het kader van een NS-aanbieding, die weliswaar korter geldig is dan de onderhavige AH-aanbieding, betaalt men € 45,40 voor een NS-dagkaart 1e klas, voor 2 personen.

De AH-aanbieding houdt in dat men € 27,- betaalt voor een dagkaart 2e klas, voor 2 personen.

 

Men vergelijkt appels met peren; de NS-aanbieding betreft 2 personen in de 1e klas en de AH-aanbieding 1 persoon in de 2e klas. Volgens klaagster is er sprake van een korting van 60% en een andere treinklasse.  

 

Het verweer

 

Bij aankoop van een dagkaart voor 1 persoon, 2e klasse via de website van NS bedraagt de reguliere prijs € 45,50. Door deze dagkaart voor € 13,50 te verkopen, biedt Albert Heijn 70% korting op de reguliere prijs.

 

In het kader van de Zomertoer-actie van NS, waar klager waarschijnlijk op doelt, kunnen 2 personen 1 dag 1e klas reizen voor € 45,-.

 

Bovengenoemde acties van Albert Heijn en NS kunnen niet met elkaar worden vergeleken, omdat het om twee totaal verschillende producten gaat, ook wat betreft geldigheidsduur. De actie van NS loopt van 28 juni tot en met 5 september 2010, die van Albert Heijn van 9 augustus tot en met 5 oktober 2010.    

 

Het oordeel van de Commissie

 

Anders dan waarvan klaagster uitgaat, houdt de vermelding “70% korting” geen verband met de prijs van een NS-dagkaart 1e klas voor 2 personen in het kader van een NS-aanbieding. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting ook niet gesuggereerd dat Albert Heijn de prijs ad € 13,50 van de aangeboden Dagkaart zou vergelijken met de prijs in het kader van een zodanige NS-aanbieding.

 

Naar adverteerder -met overlegging van een afdruk van www.ns.nl/eticket/ticket– heeft meegedeeld, ziet het gestelde kortingspercentage op het verschil in prijs van een

e-ticket 2e klas voor 1 persoon ad € 45,40 en een Dagkaart in het kader van de onderhavige aanbieding ad € 13,50. Gelet hierop acht de Commissie de

vermelding “70% korting” niet ontoelaatbaar en wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken