a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2009/00686

Datum:

08-12-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een ‘Bonus-aanbieding’ van Albert Heijn voor Parodontax tandpasta op een kaarthouder bij het desbetreffende productschap in de Supermarkt van adverteerder. Een tube van 90 ml wordt aangeboden van € 3,24 voor € 2,69.

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Albert Heijn verkoopt tubes tandpasta in de bonus voor een ‘van / voor’ prijs die hetzelfde is als de normale prijs die geldt voor dit product. De artikelen zijn dus eerst duurder gemaakt alvorens ze voor de aktieprijs te verkopen. De aanbieding heeft betrekking op een tube van 90 ml terwijl de prijsvermelding in de schappen slaat op tubes van 75 ml.

 

Het verweer

 

Adverteerder betwist dat zij het product eerst duurder zou hebben gemaakt om deze vervolgens in de bonus-aanbieding te verkopen voor de oorspronkelijke prijs. Onderhavige reclame-uiting informeert de klant volledig over de actie waarbij duidelijk staat vermeld dat het gaat om een tube tandpasta van 90 ml. Deze tubes worden gedurende de aanbiedingsperiode verkocht voor dezelfde prijs als de tubes van 75 ml. De tubes van 90 ml zijn in een voor de klant duidelijk herkenbare actiedisplay geplaatst.

 

Het oordeel van de Commissie

1) Klager stelt dat de geadverteerde tandpasta eerst in prijs is verhoogd om deze daarna voor een actieprijs te verkopen die gelijk is aan de normale prijs. Deze klacht kan niet slagen nu adverteerder voldoende heeft onderbouwd dat de actie betrekking heeft op een tube met een inhoud van 90 ml, terwijl een normale tube 75 ml bevat, terwijl de 90 ml tube wordt verkocht voor dezelfde prijs als de tube met 75 ml inhoud.

 

2) Adverteerder stelt dat de tubes van 90 ml zijn geplaatst in een voor de klant duidelijk herkenbare Actie Display. Uit de door klager overgelegde foto blijkt echter niet dat sprake is van een duidelijke scheiding tussen de actietubes van 90 ml en de normale tubes van 75 ml. Dit heeft ertoe geleid dat klager meende dat de actie betrekking had op een tube met 75 ml inhoud. Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de uitvoering van de actie, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken