a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00626

Datum:

21-09-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een uiting in de Bonusfolder van Albert Heijn van 19 juli 2016. In de uiting staat, onder de afbeelding van onder meer een bakje aardbeien en een bakje kersen:

“AH Beste van het seizoen

Sweet Eve aardbeien, Nederlandse kersen of pluots los

Bijv. Sweet Eve aardbeien

Schaal 500 gram

Actieprijs per kilo 4.60

30% korting

2.30  3.29”.

            

De klacht

Klager heeft een bakje aardbeien en een bakje kersen gekocht, maar moest bij de kassa hiervoor meer betalen dan de prijs die in de Bonusfolder staat. Het bleek dat beide producten uit de Bonusfolder niet in de winkel aanwezig waren, en dat klager aardbeien en kersen had gekocht waarvoor de kortingsactie niet gold, maar waarvan de verpakkingen sprekend lijken op die van de actieproducten. Klager onderbouwt zijn stelling met foto’s van de verpakkingen van de producten die wel en van de producten die niet onder de kortingsactie blijken te vallen. Klager meent dat de consument bewust wordt misleid.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder vat de klacht aldus op dat klager Albert Heijn enerzijds verwijt dat de ‘beste van het seizoen’-producten onvoldoende op voorraad waren en anderzijds dat onvoldoende duidelijk was welke producten binnen de reikwijdte van de bonusaanbieding vielen en welke niet, waardoor klager de uiting onvolledig en om die reden misleidend acht.

De producten die onder de naam “beste van het seizoen” recentelijk zijn geïntroduceerd, zijn een nieuw soort aardbeien, kersen en pluots, die normaal gesproken een hogere prijs hebben dan de reguliere soorten. Albert Heijn heeft geprobeerd op de verpakkingen een onderscheid te maken tussen de verschillende producten door middel van de sticker met de tekst “beste van het seizoen” en de soortvermelding. In het geval van de aardbeien is dat de soort “Sweet Eve”. Albert Heijn heeft reeds geconstateerd dat het onderscheid tussen de reguliere soort en de ‘beste van het seizoen”-variant duidelijker gemaakt kan worden en is in het kader van de optimalisatie van haar producten reeds een proces opgestart om de verpakking van de producten aan te scherpen voor het volgende seizoen. Overigens is Albert Heijn van mening dat de huidige verpakking niet misleidend is.

Albert Heijn legt niet doelbewust minder voorraad van de ‘beste van het seizoen’-producten aan om duurdere producten te kunnen verkopen die niet in de aanbieding zijn. Het is mogelijk dat in een winkel de producten van een bonusaanbieding niet langer in voorraad zijn. In dat geval heeft de klant de mogelijkheid een actiecheque te ontvangen, waarmee hij buiten de actieperiode alsnog van de bonusaanbieding gebruik kan maken.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie vat de klacht zo op dat klager bezwaar maakt tegen de aanbieding in de Bonusfolder van 30% korting op AH ‘beste van het seizoen’ aardbeien en kersen, omdat volgens klager onvoldoende duidelijk is dat de aanbieding niet geldt voor de door Albert Heijn in vrijwel gelijke verpakkingen aangeboden ‘reguliere’ aardbeien en kersen.

2. De klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. In de uiting wordt voldoende duidelijk omschreven dat de korting geldt voor “AH Beste van het seizoen” en worden de producten genoemd en afgebeeld die kennelijk onder deze noemer vallen, namelijk “Sweet Eve aardbeien, Nederlandse kersen en pluots los”.

Gebleken is dat Albert Heijn ook aardbeien en kersen verkoopt die niet tot het hiervoor bedoelde ‘beste van het seizoen’- assortiment behoren, waarvan de verpakking – naar niet is weersproken – echter veel overeenkomst vertoont met de verpakking van de ‘Sweet Eve aardbeien’ en de ‘Nederlandse kersen’ die wel tot dit assortiment behoren. De Commissie begrijpt dat bij klager door deze gelijkenis in verpakking, in combinatie met de omstandigheid dat de met bonuskorting aangeboden ’beste van het seizoen’ aardbeien en kersen tijdens zijn bezoek aan de winkel niet aanwezig waren, verwarring is ontstaan over de toepasselijkheid van de kortingsactie op de wel aanwezige ‘reguliere’ producten. Deze samenloop van omstandigheden leiden er echter niet toe dat de bestreden uiting in de Bonusfolder daarom onvoldoende duidelijk is en om die reden misleidend moet worden geacht.

3. De Commissie heeft nota genomen van de mededeling van Albert Heijn dat zij een proces is opgestart om op de verpakkingen het onderscheid tussen de reguliere soort aardbeien en kersen en de ‘beste van het seizoen”-variant desondanks duidelijker te maken.

4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing  

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken