a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00682

Datum:

10-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden uiting

 

Het betreft een radiocommercial waarin wordt gezegd: “(Hamsteren!) U hoort het: het zijn weer hamsterweken bij Albert Heijn. Bij wel vijftig producten krijgt u de tweede gratis (…)”

 

De klacht

 

Indien men gebruik wil maken van de hamsterweken-actie dient men een klantenkaart te tonen. Dit wordt in de commercial niet gezegd.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.

In de eerste plaats acht adverteerder de gemiddelde consument ervan op de hoogte dat bonusaanbiedingen slechts verkrijgbaar zijn op vertoon van de bonuskaart. Reeds sinds jaren houdt adverteerder deze werkwijze aan. Dat de bonuskaart moet worden getoond bij bonusaanbiedingen wordt voorts duidelijk meegedeeld in de bonusfolder. Ook op de kaartjes in het schap en op de website www.ah.nl staat duidelijk dat de bonuskaart, die overigens gratis is en anoniem verkrijgbaar is in de winkel, moet worden getoond.

In de tweede plaats stelt adverteerder zich op het standpunt dat een radiocommercial niet voldoende ruimte biedt om alle voorwaarden van een actie toe te lichten.

Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat de klacht dient te worden afgewezen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de reclame-uiting wordt niet meegedeeld dat de genoemde (vijftig) ‘tweede gratis’ aanbiedingen uitsluitend verkrijgbaar zijn op vertoon van een Albert Heijn bonuskaart. Naar het oordeel van de Commissie is aldus sprake van een omissie dan wel te laat verstrekken van essen­tiële infor­matie als be­doeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment hier­door er toe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Het verweer van adverteerder dat men ervan op de hoogte zou zijn dat ‘bonusaanbiedingen’ uitsluitend verkrijgbaar zijn op vertoon van een bonuskaart treft geen doel, nu in de commercial niet wordt gezegd dat sprake is van ‘bonusaanbiedingen’, maar van aanbiedingen waarbij het tweede product gratis is.

Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De reclame-uiting is in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken