a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00682A

Datum:

10-11-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisie-commercial, waarin supermarktmanager ‘Harry’ het volgende zegt: “Bij Albert Heijn hebben we natuurlijk hele mooie kwaliteit groente en fruit. Maar we hebben nu ook nog eens de mooiste aanbieding: een hele zak met vijf soorten groente en fruit voor de helft van de prijs. En u mag hem zo vol stoppen als u zelf wilt.”

Vervolgens stopt Harry, terwijl hij, als zijnde een marktkoopman, de namen van verschillende soorten groente en fruit roept, een zak van een klant vol met deze groente- en fruitsoorten. Vervolgens roept hij: “Wie was er dan?”. De voice-over luidt: “Hele zak groente en fruit voor de halve prijs. Gewoon bij Albert Heijn. Met deze week: (…, …)” Terwijl de desbetreffende vijf soorten groente en fruit worden opgenoemd, staan deze, onder de tekst “Deze week”, tevens in beeld.

 

De klacht

 

De indruk wordt gewekt dat alle soorten groente en fruit in de in de zak worden gestopt voor de halve prijs wordt aangeboden. De aanbieding geldt echter uitsluitend voor de ‘vijf week-aanbiedingen’, die bovendien ook gewoon met de bonuskaart zijn te verkrijgen. Voor de overige groente- en fruitsoorten geldt de normale prijs. Klager acht de televisie-reclame misleidend, nu een aantal producten in de zak wordt gestopt dat niet voor de helft van de prijs wordt aangeboden.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.

 

In de 45 seconden durende commercial wordt gedurende 10 seconden uitgelegd dat de aanbieding wekelijks geldt voor vijf soorten groente en fruit. Dit staat tevens op de zak zelf en op de reclameborden in de winkel. Ook de bonusfolder en ah.nl zijn op dit punt duidelijk. Met betrekking tot de bonuskaarthouders stelt adverteerder dat zij de houders van deze kaart die niet in het bezit waren van een papieren zak, er niet van wilde onthouden gebruik te maken van de aanbieding.

Tot slot verwijst adverteerder naar een eerdere zaak van de Commissie, waarin werd geoordeeld dat in de desbetreffende uiting voldoende duidelijk werd vermeld dat het aanbod slechts gold voor vijf groente- en fruitsoorten.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie acht het op grond van de commercial voldoende duidelijk dat wekelijks vijf soorten groenten en fruit voor de helft van de prijs worden aangeboden. Ook wordt naar haar oordeel aan het einde van de commercial duidelijk medegedeeld welke vijf soorten groente en fruit er in de desbetreffende week in de aanbieding zijn. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame niet misleidend. Het feit dat de bewuste groente- en fruit-soorten ook met de bonuskaart de helft van de prijs kosten, maakt het voorgaande oordeel niet anders.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken