a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/01003

Datum:

28-03-2014

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een sticker die is aangebracht op de verpakking van L’or fortissimo koffiebonen en waarop staat: “€ 3,- retour, geldig t/m 28 februari 2014, één deelname per klant, zie binnenzijde actie-voorwaarden”.

De klacht

Klager kocht een pak koffie bij Albert Heijn in Olen, België. Klager vermoedt dat men vanuit België geen gebruik kan maken van de actie omdat het hem niet is gelukte € 3,- retour te krijgen. Ook lukt het niet de actiecode op adverteerders actiewebsite in te vullen. Bovendien staat nergens dat men maar één maal van de actie gebruik kan maken. Gelet hierop vindt klager de uiting misleidend.

Het verweer

Adverteerder heeft het volgende verweer gevoerd.

a. De Commissie is slechts bevoegd om reclame-uitingen in Nederland aan de Nederlandse Reclame Code (NRC) te toetsen. Aangezien klager in België woont en de koffiebonen in België zijn gekocht, dient de Commissie klager niet ontvankelijk te verklaren.

b. Indien de Commissie van mening is dat zij bevoegd is om over de klacht te oordelen, dient zij deze af te wijzen. De actie is in overeenstemming met de NRC. De actie loopt vanaf ongeveer 1 oktober 2013 tot en met 28 februari 2014 en daaraan kunnen alleen consumenten deelnemen die een vaste woon- en verblijfplaats in Nederland hebben. Dit staat duidelijk in de actievoorwaarden. Voorts staat op de voorzijde van de sticker dat per klant maar één maal een vergoeding van € 3,- wordt uitgekeerd. Via de actiewebsite kunnen consumenten met een vaste woon- of verblijfplaats in Nederland eenmalig €3,- retour vragen met de code uit de actievoorwaarden op de verpakking. Dit staat duidelijk in de voorwaarden. Omdat bleek dat de actieverpakkingen ook in België werden ver¬kocht, heeft DE de actie omstreeks 23 november 2013 ook opengesteld voor consu¬men¬ten met een vaste woon- of verblijfplaats in België.

De eerste correspondentie tussen klager en de consumentenservice van DE dateert van 19 november 2013, derhalve van vóór het moment dat de actie ook werd opengesteld voor consumenten met een vaste woon- en verblijfplaats in België.

Het oordeel van de voorzitter

Met betrekking tot het door adverteerder gevoerde verweer overweegt de voorzitter als volgt.

Ad a.

De klacht richt zich tegen een in de Nederlandse taal gestelde reclame-uiting die, naar blijkt uit het feit dat in de actievoorwaarden als land waar de deelnemer aan de actie woonachtig is “Nederland” is voorgedrukt, bestemd is voor in Nederland woonachtige deelnemers. Het enkele feit dat de klacht is ingediend door een in België woonachtige consument die het actieproduct met de gewraakte sticker heeft gekocht in een Albert Heijn-vestiging in België betekent op grond van het voorgaande niet dat de reclame-uiting niet onder de toetsingsbevoegdheid van de Reclame Code Commissie zou vallen.

Ad b.

Met betrekking tot de klacht dat op de actiesticker niet staat dat een klant maar één maal aan de actie kan deelnemen, overweegt de voorzitter dat de op de voorkant van de sticker staande tekst “één deelname per klant” over deze voorwaarde geen ondui¬delijk¬heid laat bestaan.

Met betrekking tot klagers bezwaar dat adverteerder zijn toezegging om € 3,- te retourneren niet nakomt, overweegt de voorzitter dat de actie, naar uit de actiewebsite blijkt, oorspronkelijk alleen bestemd was voor in Nederland woonachtige consumenten en dat niet is gebleken dat adverteerder deze toezegging in zijn algemeenheid jegens hen niet is nagekomen.

Adverteerder stelt aanvankelijk niet op de hoogte te zijn geweest van het feit dat actieverpakkingen door Albert Heijn ook in België werden verkocht, maar dat om die reden vanaf omstreeks 23 november 2013 ook in België woonachtige consumenten aan de actie konden deelnemen. Het vorenstaande is wellicht de oorzaak van het feit dat bij de afhandeling van verzoeken tot retournering van € 3,- gedaan door in België woonachtige consumenten kennelijk enige vertraging is opgetreden. Dat adverteerder bij juiste invulling van het deelnameformulier zijn toezegging ook jegens in België woonachtige consumenten niet zou zijn nagekomen, is niet gebleken.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken