a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2010/00234

Datum:

28-04-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

 

– De DVD ‘Eredivisie, de mooiste doelpunten 1999 – 2009’. Op de verpakking staat onder meer:

 

‘Gratis 2 maanden Eredivisie Live

Unieke actiecode in verpakking’.

Op deze actiecode staat onder meer: ‘De actie geldt voor iedereen die nog geen abonnement heeft op Eredivisie Live ongeacht of je analoog of digitale TV kijkt. Analoge klanten dienen over te stappen naar digitale televisie om gebruik te kunnen maken van deze actie. Hieraan kunnen kosten verbonden zijn. Na de actieperiode loopt je abonnement door tot wederopzegging. Je ontvangt hierover tijdig bericht. Kijk voor de actievoorwaarden op www.eredivisie.nl/ah‘. En: ‘Heb je vragen over de actievoorwaarden of over Eredivisie Live? Kijk op ww.eredivisielive.nl/ah of bel met 0909-0101 (10ct.p/m) en we helpen je graag verder.

 

– De televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd:

 

‘Heb jij ‘m al? De nieuwe Eredivisie Live DVD met daarop de mooiste doelpunten van de afgelopen tien jaar, inclusief twee maanden gratis Eredivisie Live’. In beeld verschijnt de tekst: ‘Nu bij Albert Heijn voor € 2,49‘, en: ‘Verkrijgbaar t/m 14 februari. Zolang de voorraad strekt. Eredivisie.nl/ah’.

 

Een kopie van de verpakking van de DVD is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Zowel in de televisiecommercial als op de DVD wordt vermeld dat je twee maanden gratis ‘Eredivisie live’ ontvangt. Geen melding wordt gemaakt van het feit dat je je eerst dient aan te melden bij een provider voor € 14,95 per maand en dat je dan pas de twee maanden gratis krijgt. Volgens klager had hij eerst twee maanden gratis moeten ontvangen alvorens zelf te beslissen om een abonnement af te sluiten.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen. Ter promotie van de digitale televisiezender Eredivisie Live heeft adverteerder een DVD uitgebracht met 180 minuten beeldmateriaal uit de Eredivisiecompetitie van de afgelopen tien jaren. De DVD kost

€ 2,49. Met de aanschaf van de DVD heeft een ieder de mogelijkheid om gedurende twee maanden gratis Eredivisie Live te ontvangen. Na deze periode loopt het Eredivisie Live abonnement door tot wederopzegging en gaat de abonnee een maandbedrag betalen. Hoewel adverteerder ervan is uitgegaan dat de consument tot aanschaf van de DVD is overgegaan vanwege de inhoud en niet vanwege de (aanvullende) actie, koos zij er desalniettemin voor de consument reeds vòòr aanschaf van de DVD te informeren over het feit dat met het aanmelden voor de actie een Eredivisie Live abonnement wordt afgesloten dat doorloopt tot wederopzegging. Hierbij merkt zij op dat op de DVD zelf slechts beperkte ruimte is om informatie te verschaffen. Informatie over de voorwaarden vindt de consument terug op een actiedisplay in de Albert Heijn, op de unieke actiecode die bij de DVD is ingesloten, op de website www.eredivisielive.nl/ah waarop men zich kon aanmelden voor de actie en tijdens de telefonische of online aanmelding. Tevens merkt adverteerder op dat de consument die zich heeft aangemeld, is herinnerd – met een brief of e-mail van de distributeur of adverteerder – aan het feit dat zij het abonnement diende op te zeggen teneinde voortzetting ervan te voorkomen. Gelet op het bovenstaande is adverteerder van mening dat voldoende duidelijk is kenbaar gemaakt dat bij gebruikmaking van de actie een Eredivisie Live abonnement werd afgesloten dat doorliep na afloop van de actie behoudens opzegging. Adverteerder merkt op dat eerder een vrijwel identieke klacht door de Commissie is behandeld en afgewezen. Zij heeft daarom geen aanleiding gezien de voorwaarden van de actie en de wijze waarop zij deze heeft gecommuniceerd, aan te passen.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder licht haar standpunt aan de hand van een pleitnota toe. Zij stelt dat geen sprake is van misleiding waar wordt gesproken van het verkrijgen van ‘Gratis twee maanden Eredivisie Live’ omdat deze uiting feitelijk correct is. Ook meent adverteerder dat het vanzelfsprekend is dat het om een abonnementsdienst gaat, nu wordt gesproken over ‘twee gratis maanden’, hetgeen impliceert dat voor de daaropvolgende maanden betaald zal moeten worden. Als het abonnement tijdig wordt opgezegd  loopt het na die twee maanden niet door. Adverteerder merkt op dat het bij alle providers mogelijk is om binnen twee maanden op te zeggen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie is van oordeel dat adverteerder zijn aanbieding met betrekking tot de ‘Gratis twee maanden Eredivisie Live’ waarmaakt. Pas na het verstrijken van de actieperiode van twee maanden is men gehouden de abonnementsprijs per maand

– wat in het geval van klager zou neerkomen op € 14,95 – te betalen voor de digitale televisiezender Eredivisie Live. Bovendien is het mogelijk gebleken om binnen de actieperiode het abonnement op te zeggen zodat het abonnement na het verstrijken van de actieperiode direct werd beëindigd en na de actieperiode geen abonnementsgelden verschuldigd zouden zijn. Ten aanzien van de door adverteerder verstrekte informatie over het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.

 

2) In de televisiecommercial wordt verwezen naar de website www.eredivisie.nl/ah. Op deze website wordt men, alvorens men zich kan aanmelden voor de actie, geïnformeerd over de voorwaarde dat een abonnement dient te worden afgesloten bij een provider om te profiteren van de twee maanden gratis Eredivisie Live en dat dit abonnement na de actieperiode doorloopt tot wederopzegging. Per provider wordt informatie gegeven over het opzeggen van een abonnement en de opzegtermijnen. Gedurende de online aanmelding wordt de consument nogmaals gewezen op voornoemde informatie. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat men eerst een abonnement dient af te sluiten om van het aanbod gebruik te maken en dat men dit zelf tijdig moet opzeggen om te voorkomen dat het abonnement wordt gecontinueerd.  

 

3) Voor wat betreft de (verpakking van de) DVD merkt de Commissie het volgende op. Op de hoes van de DVD staat: ‘Gratis 2 maanden Eredivisie Live Unieke actiecode in verpakking’. Deze vermelding brengt niet met zich mee dat adverteerder de consument onvoldoende heeft geïnformeerd over het feit dat sprake is van een af te sluiten abonnement waarbij men twee maanden gratis Eredivisie Live ontvangt. Adverteerder heeft gesteld dat de DVD’s werden aangeboden bij supermarktketen Albert Heijn. Actiedisplays bij de desbetreffende schappen toonden een leaflet met daarop informatie over de voorwaarde van de actie die gelijk is aan de informatie op de website van adverteerder, zoals hiervoor omschreven. Naar het oordeel van de Commissie is ook ten aanzien van de DVD voldoende duidelijk dat men zich eerst moet abonneren alvorens van de actie gebruik te maken. Gelet op het bovenstaande oordeelt de Commissie dat  van misleiding geen sprake is en dat de klacht ongegrond is.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken