Omschrijving:Het betreft een poster die achter het raam van een Mitra filiaal hangt en waarop onder meer staat: “Alle wijnen 6 flessen halen = 4 flessen betalen”. |
De klachtAangezien in de uiting twee flessen wijn gratis worden aangeboden is de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Klaagster verwijst voor een vergelijkbare zaak naar de uitspraak van de Commissie van 20 juli 2006 (dossier 06.0246). |
Het verweerEr wordt geen gratis wijn aangeboden. Het woord “gratis” noch het woord “cadeau” is in de uiting gebruikt. Er wordt een korting gegeven ter grootte van de verkoopprijs van de twee laagst geprijsde flessen. De maximale korting bedraagt derhalve 33,3% van de bruto verkoopprijs. Adverteerder verwijst naar dossier 02.0346 waarin de Commissie een soortgelijke klacht tegen een uiting waarin stond ”16 halen, 10 betalen” heeft afgewezen. |
|
Het oordeel van de Commissie Aangezien van de uiting niet kan worden geoordeeld dat daarin alcoholhoudende drank gratis wordt aangeboden en evenmin dat dit voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs wordt aangeboden, is de uiting niet in strijd met artikel 20 RVA. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |