Omschrijving:Het betreft de website www.vluggertje.nl van De Monnik Dranken en Fiesta Drinks, waarop diverse foto’s staan van jongeren die een Vluggertje drinken of die deel uitmaken van een Vluggertje-promotieteam. |
De klachtDe uiting wekt de indruk dat consumptie van alcoholhoudende drank een bijdrage levert aan sociaal of seksueel succes en is aldus in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). De naam van de drank verwijst naar een seksuele handeling. Een naamswijziging van het product is noodzakelijk. Ook wordt op een aantal plaatsen een seksuele nadruk op het product gelegd. Zo luidt de op de website gehanteerde slogan: “Zin in een vluggertje?” Verder staat op de website dat het Vluggertje een verfrissende en stimulerende werking heeft, “een Vluggertje vergeet je niet en is altijd voor herhaling vatbaar” en “je vergeet het niet snel als een shootermeisje of jongen je benadert met de vraag: “Zin in een vluggertje?””. Deze laatste zin suggereert dat het aanbieden van een Vluggertje een goede openingszin is voor het leggen van contact met een mogelijke partner. De uiting is in strijd met artikel 4 RVA omdat het alcoholpercentage van de drank als positief wordt benadrukt. Op de website staat: “In tegenstelling tot veel andere shooters heeft Vluggertje een alcoholpercentage van 14,9% waardoor het ook zeer populair is bij het grotere, meer volwassen publiek.” De uiting is in strijd met artikel 11 RVA omdat op de site meerdere foto’s staan van jongeren onder de 25 die een Vluggertje drinken. De foto’s zijn duidelijk bedoeld als promotiemateriaal om anderen aan te zetten tot het drinken van de drank. Voorts vindt klager dat de uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen (artikel 5 RVA). |
Het verweerDe Monnik Dranken is de exclusieve distributeur van Vluggertje maar niet de merkeigenaar. |
De mondelinge behandelingKlager lichtte toe dat alleen al de naam van de drank in strijd met artikel 8 RVA is en dat de presentatie van de drank dit ook is. Adverteerders hebben voorts niet weersproken dat de in de uiting drinkend afgebeelde personen jonger zijn dan 25 jaar.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie stelt vast dat alleen De Monnik Dranken met haar adresgegevens op de contactpagina van de bestreden website staat. Zowel De Monnik Dranken, de exclusieve distributeur, als Fiesta Drinks, de merkeigenaar, worden als adverteerder aangemerkt, aangezien aannemelijk is dat zij beiden invloed hebben op de inhoud van de uiting. Van overtreding van artikel 4 RVA acht de Commissie sprake omdat op de website staat: “In tegenstelling tot veel andere shooters heeft Vluggertje een alcoholpercentage van 14,9% waardoor het ook zeer populair is bij het grotere, meer volwassen publiek.” Aldus wordt gesuggereerd dat de hoogte van het alcoholpercentage een positieve eigenschap is, omdat deze kennelijk aan de wens van het meer volwassen publiek voldoet. Artikel 8 RVA is niet overtreden. De naam en de presentatie van de drank op de bestreden website zijn beide weliswaar seksueel getint, maar daaruit kan niet geconcludeerd worden dat de uiting de indruk wekt dat het drinken van een Vluggertje een bijdrage levert aan seksueel succes. Aangezien naar onweersproken is gesteld, op de foto’s van de website personen getoond worden die jonger zijn dan 25 jaar en deze personen alcoholhoudende drank drinken, is artikel 11 RVA overtreden. Wat 5 RVA betreft, acht de Commissie van overtreding hiervan geen sprake, gelet op hetgeen hierboven bij artikel 8 RVA is overwogen. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikel 4 en 11 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: Artikel 4 RVA Artikel 11 RVA |