a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0019

Datum:

20-02-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.kroegenweb waarop Café De Kachel een pagina heeft. Op deze pagina staan onder meer de volgende drie mededelingen.
a. “Iedere Vrijdagavond in ons Café een HAPPY HOUR van 23.00 tot 24.00 uur. Een fluitje of vaasje bier voor slechts € 1,00”.
b. “U kunt bij ons een “bierkaart” kopen, waarmee u 10 bier (fluitje of vaasje) koopt voor maar € 15,00”.
c. “Studenten kunnen (…) op Dinsdag-, Woensdag- en Donderdagavond een biertje kopen voor slechts € 1,00” en “Pas op verdrinkingsgevaar. Studentenbier 1 euro”.

De klacht

De uiting is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Het verstrekken van grote hoeveelheden bier in één keer en/of tegen een laag tarief werkt overmatige consumptie ervan in de hand.

Het verweer

Adverteerder is zich er niet bewust van overtreding van de RVA. Adverteerder wil zich aan de regels houden en wil graag weten wat wel en wat niet mag.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt in de drie mededelingen alcoholhoudende drank tegen een lage prijs aangeboden en daarbij staat: “Pas op verdrinkingsgevaar”. Daarmee wordt gesuggereerd dat veel drinken voor weinig geld mogelijk is. De uiting mist aldus de nodige terughoudendheid en stimuleert overmatige of anderszins onverantwoorde alcoholconsumptie. Gelet daarop is artikel 1 RVA overtreden.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 1 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken