Omschrijving:Het betreft de website www.martini.nl Baardi Nederland N.V., waarop onder meer het volgende staat: “Op National Glamour Day krijg je bij de volgende trendy zaken het tweede glas Martini gratis”. |
De klachtAdverteren met de gratis verstrekking van alcoholhoudende drank is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweerIn feite wordt een korting van 50% gegeven omdat men wel voor het eerste glas moet betalen. Adverteerder erkent dat volgens de handleiding bij artikel 20 RVA van de STIVA nooit het woord ‘gratis’ of synoniemen daarvan dienen te worden gebruikt. Omdat er echter geen wezenlijk verschil is tussen ‘één gratis’ en ‘twee voor de prijs van één’ wenst adverteerder een principiële uitspraak van de Commissie. |
De mondelinge behandelingAdverteerder lichtte het verweer nader toe. Adverteerder wenst een duidelijke uitspraak van de Commissie.
|
Het oordeel van de Commissie Ingevolge artikel 20 RVA is onder meer het door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche gratis aanbieden van alcoholhoudende drank verboden. Dit betekent dat het gebruik van het woord ‘gratis’, of een synoniem daarvan in de context van dit artikel verboden is. Aldus gaat het bij de toepassing van artikel 20 RVA om de wijze van aanbieden (gratis) en niet om de uiteindelijke afrekening (b.v. twee voor de prijs van één). De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedere adverteerder dit een wezenlijk onderscheid vindt, maar bij het vaststellen van de tekst van dit artikel is er voor gekozen om deze wijze van aanbieden van alcoholhoudende drank te verbieden. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |