Omschrijving:Het betreft een advertentie in het NRC Handelsblad van 2-3 december 2006 waarin het NRC Handelsblad het volgende aanbiedt: “Drie flessen voortreffelijke wijn voor u én voor de nieuwe lezer als u een abonnee voor ons werft”. |
De klachtAdverteerder biedt gratis 6 flessen wijn aan. Dit is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat gratis alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden. Klager verwijst naar de volgende uitspraken van de Commissie in vergelijkbare zaken: 06.0246, 06.0247 en 06.0301. |
|
|
De mondelinge behandelingAdverteerder lichtte het verweer toe en voegde hier aan toe dat de drank niet gratis is aangezien een tegenprestatie wordt verlangd en dat geen sprake is van een openbare aanbieding omdat alleen abonnees van het aanbod gebruik kunnen maken.
|
Het oordeel van de Commissie Er is sprake van een openbare aanprijzing omdat geen sprake is van een persoonlijk aanbod, maar van de uiting kennis genomen kan worden door lezers van de krant. Dat niet iedere lezer van het aanbod gebruik kan maken, doet hieraan niet af. Artikel 20 RVA is op de onderhavige uiting niet van toepassing. De Commissie overweegt hiertoe dat adverteerder geen deel uitmaakt van het bedrijfsleven dat betrokken is bij de productie, de import, de distributie, de verkoop of de verstrekking van alcoholhoudende drank, maar werkzaam is in de uitgeverij-branche. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |