a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0034

Datum:

27-02-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.2Fruity.nl, de verpakking van 2Fruity, een advertentie in Adfundum van november 2006 en de Horecava flyer van januari 2007. De uitingen zijn afkomstig van Hooghoudt B.V.

De klacht

Zowel de naam als de reclame-uitingen zijn in strijd met artikel 3.2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat deze de indruk wekken dat sprake is van een niet-alcoholhoudende drank. De nadruk wordt dusdanig op het fruitige deel van het drankje gelegd dat daardoor de indruk ontstaat dat het om een nieuw fruitdrankje gaat in plaats van een alcoholische drank. Er wordt een overdaad aan fruit afgebeeld, terwijl slechts in kleine, onopvallende letters is vermeld dat het om een “Alcoholische fruitdrank” gaat. Voorts betekent “2fruity”, als men het uitspreekt, “te fruitig” en verwijst het naar de varianten van dubbele fruitsmaak waarin het verkrijgbaar is.

Klager acht de uitingen tevens misleidend in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Klager acht de flyer in strijd met artikel 8 RVA omdat daarin de indruk wordt gewekt dat de consumptie van de drank een bijdrage levert aan sociaal succes. In dit verband verwijst klager naar de volgende passage: “Deze drank is een feest om op tafel te hebben tijdens de gezellige momenten”. Voorts zijn de aanbevolen drinkmomenten “samen met anderen” en “tijdens gezellige momenten” en wordt het beschreven als “een gezellig, vrolijk drankje”. De doelgroep zijn “Vrouwen (..) die (..) genieten van het leven, houden feestjes thuis of bezoeken een terrasje met vrienden”.

Het verweer

2Fruity, fruitsap met een tik, verwijst niet specifiek naar een alcoholvrije fruitdrank. Op het etiket staat duidelijk de naam Hooghoudt, die alleen alcoholische dranken produceert, met daaronder “Alcoholische fruitdrank” met daarnaast het alcoholpercentage van 12,5%.
Het materiaal (glas), de vorm (likeurfles), de inhoud (70cl) en de dop van de fles verwijzen naar een alcoholische drank. In de winkel staat de fles bij de andere alcoholische dranken. De slogan “fruitsap met een tik” wijst er op dat hier sprake is van fruitsap met toevoeging van alcohol.
Uit reacties van consumenten op de website blijkt dat men weet dat het hier om een alcoholhoudende drank gaat. Deze bezoekers komen eerst op de pagina met de standaard leeftijdsbevestiging die verplicht is ingevolge artikel 25 RVA.
De uitingen zijn aldus niet in strijd met de artikelen 3.2 RVA en 7 NRC.

De campagne is gericht op vrouwen die samen 2Fruity zouden kunnen drinken. Enig sociaal of seksueel succes wordt niet getoond. Drinken van alcohol is veelal een gezamenlijke bezigheid, bijvoorbeeld als vriendinnen bij elkaar komen. Van strijd met artikel 8 RvA is geen sprake.
Adverteerder neemt de kritiek van klager toch ter harte en zal enige aanpassingen doorvoeren.

Het oordeel van de Commissie

Uit de reclame-uitingen blijkt onvoldoende duidelijk dat 2fruity een alcoholhoudende drank is. Het feit dat de drank ook vruchtensap bevat wordt, zowel in woord als beeld alsook door de kleurstelling (rood, oranje, geel en groen) zo sterk benadrukt dat de eerste indruk is dat het om een (nieuwe) vruchtendrank gaat. Zo wordt in de verschillende uitingen onder meer gezegd: “2fruity, vol van sappige details”, “In de smaken Bessen & Framboos, Mango & Passie en Sinaasappel & Perzik”, “2fruity is een fris en fruitig drankje (…)”, “Geproefd door vrouwen: “Heerlijk drankje met echt fruitsap”. Uit de zinsneden “een alcoholische fruitdrank (12,5%) met echt vruchtensap”, “echt fruitsap met ‘n tik” en uit de op de fles staande mededeling “Alcoholische fruitdrank” blijkt dat 2fruity een alcoholhoudende drank is, doch ook daar is gelegenheid om de drank in de sfeer van de vruchtensappen te brengen niet onbenut gelaten.
De fles is voor de helft bedrukt met de afbeelding van de in de drank verwerkte ruchten(combinaties) en voor de helft egaal van kleur (rood, geel en oranje).
Ook bij de tekst zijn verschillende vruchten groot afgebeeld.
Er is alles aan gedaan om de drank geen alcoholisch imago te geven.
Dat het een product van Hooghoudt is, doet daaraan niet af.
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 7 NRC en 3.2 RvA.
In bovenstaande context acht de Commissie ook de naam 2fruity misleidend.

Van de uitingen kan niet worden geoordeeld dat daarin de indruk wordt gewekt dat consumptie van 2fruity een bijdrage levert aan sociaal of seksueel succes.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en artikel 3.2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken