Omschrijving:Het betreft een nieuwsbrief afkomstig van Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V. in de vorm van een e-mail met een link naar een aanmeldformulier waarin onder meer staat: “Dan maak je kans op een volle krat Grolsch”. In de e-mail staat voorts: “Met wie wil ik straks mijn eerste nieuwe Grolsch fles drinken? (…) Dat kan je allerbeste vriend zijn, of iemand die je al lang niet hebt gezien”. |
De klachtAdverteerder biedt een gratis krat Grolsch aan. Dit is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweerEr is geen sprake van reclame omdat de e-mail alleen is verstuurd aan mensen die hebben aangegeven dat zij graag op de hoogte willen worden gehouden van nieuwe producten. Ook bevat de e-mail geen aanprijzing. De e-mail vraagt aandacht voor het nieuwe Grolsch flesje, niet voor de inhoud, die niet nieuw is. |
Het oordeel van de Commissie De nieuwsbrief is openbaar nu deze aan een aantal mensen dat op toezending van een nieuwsbrief prijs stelt, is toegezonden. Hieraan doet niet af dat andere mensen niet van de inhoud van de nieuwsbrief kennis kunnen nemen. De nieuwsbrief vestigt de aandacht op een nieuw product en bevordert de naamsbekendheid van adverteerder. Aldus moet deze worden aangemerkt als een aanprijzing van de producten van adverteerder. Gelet op het vorenstaande is de uiting een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. Artikel 20 RVA verbiedt het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank aan particulieren. Volgens de uiting kunnen 25 deelnemers aan de prijsvraag een krat bier winnen. Aangezien de winnaars geen financiële tegenprestatie hoeven te leveren voor het bier, is sprake van het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank. Dat de kratten bier prijzen zijn die alleen aan de winnaars worden gegeven, doet aan dit oordeel niet af. De zinsnede: “Dat kan je allerbeste vriend zijn, of iemand die je al lang niet hebt gezien”, wekt niet de indruk dat het samen drinken van een kratje Grolsch een bijdrage levert aan sociaal succes. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |