Omschrijving: Het betreft de website www.aspenvalley.nl van Aspen Valley Arnhem B.V., waarop onder meer het volgende staat: “Elke dag ontvang je bij iedere twee drankjes (na 23.00 uur) een gratis munt t.w.v. EUR 2, Deze munt(en) kun je elke dag vrij besteden tussen 20.00 en 23.00 uur! Dus sla er munt uit want je kunt gratis drinken!”. “No Stufi Night Onbeperkt, bier fris en wijn voor €10”. “PULLEN AVOND één pul voor € 1,50. Voor de dames de hele avond fles wijn voor € 10,00” |
Het verweer Adverteerder acht de klacht onterecht omdat de actie geen melding maakt van alcoholhoudende dranken. Het is een actie die zich op alle dranken, en dus evengoed op niet-alcoholhoudende dranken, richt. Voorts ontvangt men bij twee drankjes een munt. De munt is dus niet gratis omdat eerst twee drankjes gekocht dienen te worden. Klager kent de normale verkoopprijzen van adverteerder niet. Voor de dranken die op de bewuste avond worden geschonken, gelden andere verkoopprijzen. De normale verkoopprijs van de consumpties bedraagt op de betreffende avond € 1,60. Gemiddeld worden 8 à 12 consumpties per avond per persoon genuttigd hetgeen neerkomt op een prijs per consumptie van € 0,83 à € 1,25 per consumptie. Er wordt dus niet voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs alcoholhoudende drank aangeboden. Wat de onderdelen a, b en c betreft, wordt in de uiting geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie getoond, gesuggereerd of gestimuleerd. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat hij een goed beleid heeft ten aanzien van overmatig drankgebruik. |
Het oordeel van de Commissie De uiting spreekt van “gratis drinken”. De stelling van adverteerder dat hier ook niet- alcohohoudende dranken worden bedoeld, gaat niet op aangezien met de aangeboden munten alcoholhoudende dranken kunnen worden gekocht. Hieraan doet niet af dat alcohol niet expliciet in de uiting wordt genoemd. Aangezien de drank gratis wordt aangeboden, is de uiting in strijd met artikel 20 RVA. Dat een klant eerst voor twee drankjes dient te betalen, doet aan dit oordeel niet af, aangezien het bij artikel 20 RVA gaat om de wijze van aanprijzen (gratis) en niet om de uiteindelijke afrekening. Adverteerder stelt dat de actieprijs niet lager is dan de helft van de op die avond bij adverteerder geldende verkoopprijzen. Aangezien de prijzen op de betreffende avond, naar uit het verweer blijkt, lager zijn dan de normale prijzen, ligt de prijs van € 10,- onder de helft van de bij adverteerder geldende normale verkoopprijs hetgeen ingevolge artikel 20 RVA niet is toegestaan. Wat de onderdelen a en b betreft, missen de zinsneden “sla er munt uit want je kunt gratis drinken” en “onbeperkt, bier fris en wijn” de nodige terughoudendheid. Door deze zinsneden wordt overmatige of anderszins onverantwoorde alcoholconsumptie gestimuleerd, waardoor de uiting tevens in strijd is met artikel 1 RVA. Dit geldt niet voor onderdeel c waarin een pul bier en een fles wijn tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden. De Commissie ziet geen aanleiding om deze beslissing openbaar te maken. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting, voorzover de onderdelen a en b betreft, in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |