Omschrijving:Het betreft een advertentie van Hoogvliet B.V., die geplaatst is in de Metro en op adverteerders website www.hoogvliet.com en waarin wijn wordt aangeboden met de mededeling “2+1 GRATIS”. |
De klachtDe advertentie is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat gratis wijn wordt aangeboden. Voorts is de advertentie in strijd met artikel 1 RVA, nu door de afbeelding van heel veel flessen gesuggereerd wordt dat men beter meteen veel flessen kan kopen nu de wijn “zo goedkoop” is. |
Het verweer De werkelijke korting is 33,3% zodat van strijd met artikel 20 RVA geen sprake is. |
Het oordeel van de Commissie Ingevolge artikel 20 RVA is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche gratis of voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs aan particulieren wordt aangeboden, niet toegestaan, zodat de onderhavige uiting in strijd is met deze bepaling. Dat het aanbod neerkomt op een korting van 33,3% doet aan dit oordeel niet af, aangezien het bij de toepassing van deze bepaling gaat om de wijze waarop de drank wordt aangeboden en niet om de uiteindelijke afrekening. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |