Omschrijving:Het betreft een reclame-uiting voor de “Wilde wijn dagen” met de mededeling “elke 2e fles wijn of port HALVE PRIJS!”. |
De klachtDe aanduiding “Wilde wijn dagen”, die suggereert dat mensen ‘wild’ worden van de kortingsactie, en de in de uiting gelegen aansporing om zo snel mogelijk ’in te slaan’ en je voordeel te behalen (“Bovendien hebben we elke dag een spectaculaire dagaanbieding: 2 halen en 1 betalen! Zorg er voor dat u op tijd bent, want voor deze wijnen geldt OP=OP” en “Een unieke kans om nu wel erg voordelig te genieten”) doen de uiting in strijd zijn met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweerDe aanbieding is niet in strijd met de RVA. Van de door de klager gestelde suggestie is geen sprake. Voorts is de bij de “Wilde Wijn Dagen”-actie behorende televisiereclame werd vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan de STIVA, die terzake een positief advies heeft gegeven. |
|
Het oordeel van de Commissie Naar het oordeel van de Commissie kan in redelijkheid niet worden geoordeeld dat door de aanduiding van de actie, te weten “Wilde wijn dagen”, of door de wijze waarop door adverteerder in de uiting wijn en port worden aangeboden, overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank wordt gestimuleerd. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |