Omschrijving:Het betreft het magazine ‘Dichterbij’ van Rabobank Nederland, waarin over Grand Café De Walrus onder meer staat: “Om u te laten kennismaken met deze nieuwe eetgelegenheid ontvangen Rabobankleden t/m mei 2007 gratis een fles wijn naar keuze bij een diner. Zie coupon pagina 44-45”. |
De klacht De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat geadverteerd wordt met een gratis fles wijn. |
Het verweer van Rabobank Er is geen sprake van reclame voor alcoholhoudende drank, maar hooguit voor Grand Café De Walrus. Het magazine is alleen aan leden gestuurd, dus de uiting is niet openbaar. De aangeboden wijn is niet gratis, omdat eerst in Grand Café De Walrus gedineerd dient te worden. Rabobank is geen lid van de branche als bedoeld in artikel 20 RVA. |
Het oordeel van de Commissie Er is sprake van reclame voor alcoholhoudende drank, omdat de uiting een aanprijzing bevat voor een diner bij Grand Café De Walrus, waarbij een gratis fles wijn in het vooruitzicht wordt gesteld. De uiting is openbaar nu het om een magazine gaat dat aan een aantal klanten van Rabobank periodiek wordt toegezonden. Artikel 20 RVA verbiedt het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank aan particulieren door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche. Het gaat bij de toepassing van dit artikel om de wijze van aanbieden en niet zozeer om de uiteindelijke afrekening. Nu de wijn als zijnde “gratis” wordt aangeboden, is de uiting in strijd met artikel 20 RVA. Dat de wijn gratis wordt aangeboden in combinatie met een diner, doet hieraan dus niet af. Rabobank is weliswaar geen lid van de branche maar De Walrus is dat wel, aangezien De Walrus deel uitmaakt van het bedrijfsleven dat betrokken is bij de verkoop en de verstrekking van alcoholhoudende drank. De bewuste aanbieding wordt gedaan aan Rabobankleden, waarbij Rabobank en De Walrus kennelijk gezamenlijk de aanbieding tot stand hebben gebracht zodat sprake is van een aanbod dat wordt gedaan met actieve medewerking van een lid van de branche, in de zin van artikel 20 RVA. Beide adverteerders kunnen aldus geacht worden de bewuste aanbieding te hebben gedaan. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |