Omschrijving:Het betreft de website www.aspenvalley.nl van Café Aspen Enschede, waarop staat: |
De klacht Klager acht de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat daarin met gratis drank wordt geadverteerd. Ook acht klager de uiting in strijd met artikel 1 RVA omdat de muntenactie stimuleert om vóór 23.00 uur je munten in te wisselen voor gratis drank. Omdat sprake is van herhaalde overtreding verzoekt klager een strengere sanctie op te leggen. |
Het verweer Van strijd met de artikelen uit de Reclame Code is geen sprake. Met betrekking tot de zin “Dus sla er munt uit, want je kunt gratis drinken!” stelt adverteerder dat nergens de suggestie wordt gewekt dat het om alcoholhoudende drank gaat. Het betreft alcoholhoudende dank maar evengoed niet-alcoholhoudende drank. Voorts worden er geen dranken gratis of voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs aangeboden. Bezoekers halen drie drankjes en betalen er twee en dat is meer dan de helft en al helemaal niet gratis. De muntenactie geldt van 21.00 tot 23.00 uur en deze is niet in strijd met artikel 1 RVA. |
Het oordeel van de Commissie Ingevolge artikel 20 RVA is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche gratis of voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs aan particulieren wordt aangeboden, niet toegestaan, zodat de onderhavige uiting in strijd is met deze bepaling. Daarbij overweegt de Commissie dat het bij de toepassing van artikel 20 RVA gaat om de wijze van aanprijzen en niet om de uiteindelijke afrekening c.q. het bedrag dat men per saldo per drankje betaalt. Nu in de uiting wordt gesteld dat men “gratis” kan drinken acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 RVA. Dat men de munten ook in kan wisselen voor niet-alcoholhoudende drank, leidt niet tot een ander oordeel. Voorts mist de zinsnede “Dus, sla er munt uit want je kunt gratis drinken” de nodige terughoudendheid als bedoeld in artikel 1 RVA. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat door de uiting overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie wordt gestimuleerd, waardoor deze in strijd is met artikel 1 RVA. Aangezien de Commissie adverteerder al eerder, naar aanleiding van een vergelijkbare reclame-uiting (dossiers 06.0212 en 07.0060) heeft aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken heeft zij besloten deze uitspraak openbaar et maken. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze uitspraak openbaar maken. |
Regeling: artikel 1 RvA artikel 20 RvA |